130 let

Nový oděvní řetězec přichází na český trh

Česko

PRAHA Do Česka přichází nový oděvní řetězec. Zaměřuje se na dámské oblečení větších velikostí. První obchod německé značky Ulla Popken se otevře v brněnském obchodním centru Olympia, vedení firmy ale plánuje rychlý růst a během několika let chce otevřít ve velkých městech nejméně desítku obchodů. „Každá krize má i své výhody a příležitosti, například dostupnost kvalifikovaných pracovníků nebo přijatelnou úroveň nájmů,“ vysvětluje šéf společnosti Ulla Popken Thomas Schneider, proč firma expanduje na český trh zrovna v době propadů tržeb v maloobchodu. A právě prodejny s módou pocítily pokles poptávky velmi silně. „Meziroční poklesy lídrů trhu v oblasti módy činí 15 až 35 procent,“ uvedl na nedávné konferenci o maloobchodu Retail Summit Martin Macháč, obchodní ředitel developerské společnosti UnibailRodamco.

Společnost Ulla Popken se ovšem zatím nemusí v tuzemsku obávat velké konkurence, protože zde v současnosti nepůsobí mnoho oděvních firem, které by se zaměřovaly přímo a pouze na oblečení pro silnější ženy. To by se ale mohlo brzy změnit. Právě v tomto segmentu totiž odborníci z oděvního průmyslu vidí velké šance růstu do budoucna. A například i mezinárodní módní veletrh Styl letos na tento trend zareagoval a více se zaměřil na oblečení nadměrných velikostí. Česká republika je již patnáctou zemí, kam firma Ulla Popken vstupuje, ve střední Evropě již společnost působí v Polsku a v Maďarsku.

Řetězec Ulla Popken je za posledních pár měsíců již druhým velkým módním řetězcem, který první pobočku v Česku otevírá v brněnském obchodním centru Olympia. To je stále častěji vnímáno jako místo úspěšného rozjedu řady značek. Začínaly zde například parfumerie Douglas či řetězec H&M. Pro volbu Brna hovoří mimo jiné i nižší nájemní ceny. Podle Ondřeje Novotného ze společnosti King Sturge se nájemné v maloobchodních centrech v Praze v průměru pohybuje mezi 60 a 80 eury za metr čtvereční. V Brně je to zhruba o 20 až 30 euro méně. „Nová značka má největší šanci uchytit se na trhu v místech, kde je dobře viditelná, to znamená, že upřednostňována jsou zaběhnutá, známá centra,“ říká Alexander Rafajlovič ze společnosti Cushman & Wakefield. A právě to Olympia splňuje při nižších nájemních cenách oproti pražským nákupním centrům. Odborníci z oblasti maloobchodu na konferenci Retail Summit ovšem upozornili, že v loňském roce návštěvnost tuzemských nákupních center klesla až o deset procent. A ani letošní rok nebude pro obchodní centra příliš příznivý. Podle Alexandra Rafajloviče se dá čekat, že tento rok budou maloobchodníci usilovat o zvýšení flexibility nájemních podmínek v obchodních centrech. „Jedná se především o možnost platit ve větší míře obratové nájemné, to znamená změnu systému, kdy pronajímatel inkasuje fixní sumu nebo procento z obratu - podle toho, která částka je vyšší,“ vysvětluje Rafajlovič. Oproti loňskému roku tak zřejmě oslabí tlak na snížení nájemného a místo toho vzroste spoluúčast na aktuálním vývoji na trhu.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás