130 let

dálnice - ilustrační foto | foto: ČTK

Ostrava se dočkala dálnice

Česko
  •   14:31
OSTRAVA - Ode dneška má dálniční síť v Česku 1009 kilometrů. „Tisícovku“ načal nově otevřený úsek napříč Ostravou. Část dlouhou 17,2 kilometru začnou řidiči využívat od neděle, stát za ni zaplatil 14 miliard korun. Celá trasa mezi Bohumínem a Lipníkem nad Bečvou měřící zhruba osmdesát kilometrů bude celá hotova v roce 2010.
Sdružení pro výstavbu dálnice D 47 se v Ostravě poprvé sešlo již v roce 1991. Auta tehdy do Ostravy přijížděla hlavním tahem úrovně okresní cesty. Dálnice měla všechny problémy vyřešit. Její dokončení se plánovalo dokonce už v roce 1996. Stát měl za ni zaplatit nějakých devět miliard korun.

 Tehdejší premiér Miloš Zeman v roce 1998 přijíždí do Ostravy a slavnostně poklepává na základ stavby. I tehdy se zdá, že by vše mohlo jít ještě poměrně rychle. Ale nešlo. V roce 2002 přijíždí Miloš Zeman do Ostravy opět a s ministry Jaromírem Schlingem a Petrem Lachnitem poklepává na jiný základní kámen o pár kilometrů dál.

„I kdyby čert na koze jezdil“

Tehdy již byla ve hře firma Housing and Construction /HaC/, která měla dálnici celou postavit a také financovat. Detaily operace však vůbec nebyly známy. „Dálnici postavíme, i kdyby čert na koze jezdil,“ ujišťoval však Vladimír Špidla. Rok 2002 je protkán marným dohadováním vlády právě s HaC. Veřejnost se dozvídá, že za stavbu a udržování dálnice by měl stát firmě HaC zaplatit až 125 miliard korun.

Do příběhu dokonce vstupuje i armádní generál Jiří Šedivý. V roli předsedy dozorčí rady HaC přesvědčuje v Ostravě krajské zastupitele, že buď bude z Ostravy Manhattan s dálnicí, nebo bez dálnice zadní dvoreček České republiky. Stále není jasná cena, za kterou by však HaC dálnici postavila. Z původních 125 miliard se slevuje na 117, a dokonce jednu chvíli i na 112 miliard. „Je neuvěřitelné, že se za deset let skoro nic nezměnilo. Jen doufám, že stejně nebudeme diskutovat za pět let,“ zlobí se na pomalý postup moravskoslezský hejtman Evžen Tošenovský (ODS).

Nový premiér Vladimír Špidla spolu s ministrem financí Bohumilem Sobotkou v dubnu 2003 sdělují, že dohodu s HaC skutečně vláda zamítla a že dálnice bude postavena ze státních prostředků za 60 miliard korun. Další úsek dálnice, z Ostravy do Klimkovic, má být otevřen na jaře příštího roku. Na konci roku zase má být hotova cesta mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem. Prostředek dálnice, tedy úsek Bělotín–Hladké Živoříce bude podle plánů stavbařů hotov v roce 2009. Poslední úsek D 47 bude ukončen v roce 2010.

Autoři: Jan Král, Jan Martinek