130 let

Diskuze

Pithart: Klaus nemluví pravdu. Já jsem Československo hájil

Slovu lež se chtěl Petr Pithart, bývalý český premiér z doby federace, diplomaticky vyhnout. Přesto velmi důrazně nesouhlasí s tím, že jeho postoje z počátku devadesátých let označil prezident Václav Klaus za jeden z důvodů, kvůli kterým chtěli Slováci opustit federální stát.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
KN

K. Novák 181

20. 8. 2012 10:17
Československo se rozpadlo,

protože se na jednom smetišti objevili dva kohouti-Klaus a Mečiar.A přece nemohli jeden nebo druhý dělat místopředsedu federální vlády.To by jejich zbytnělé ego nepřežilo a tak to odskákal stát (a my všichni dohromady).

0 0
možnosti
VP

V. Prokeš

20. 8. 2012 9:51
Další diskuse jsou nesmylsné.

Je opravdu zábavné si dnes pročítat spory zde diskutujících, kdo že to zavinil rozdělení státu. V roce 1992 byla totiž taková situace a politické rozložení v Česku a na Slovensku, že zvláště politické strany HZDS a SNS, kterým dal slovenský volič moc rozhodovat, společný stát nechtěly a v Čechách a na Moravě, kde sice prioritně nikdo rozdělení Československa nechtěl, ale Klaus zvolil tu cestu nehrotit věc a na rozdělení se dohodnout. Pithart a jeho OH opravdu rozdělení nechtěli, byl ochoten vyjít vstříc Slovákům svým návrhem tzv. dvojdomku, což by byl sice stát nestát, ale Mečiar i to rozhodně odmítl. Myslím, že každá diskuse o tom co se stalo a již se odestát nedá nemá naprosto žádný smysl a vždy si bude každý důvody rozdělení vykládat, jak mu to vyhovuje a čím déle to bude, tím většího zkreslování se dočkáme.

0 0
možnosti
RS

R. Smatana

27. 8. 2012 10:10
Re: Další diskuse jsou nesmylsné.

Anna Šabatová sa na pohnútky Slovákov pozrela cez reálnu optiku. Dlhé, ale veľmi poučné čítanie nielen pre Čechov, ale aj mnohých Slovákov.

http://www.listy.cz/archiv.php?cislo=076&clanek=060703

0 0
možnosti
PP

P. Pavlovský

20. 8. 2012 9:50
Byla možná tři referenda:

Celostátní, dvojité celostátní (každá republika zvlášť) a slovenské.

První dvě neměly smysl, jejich výsledek byl předem jasný: žádná strana,  ani nacionalističtí a šovinističtí Sládkovci, neměla rozdělení ČSR v programu mnohé měly dokonce v názvu slovo československý, jakkoli na Slovensku nepůsobily (KDU-ČSL, Sládkovci, ČSSD). Zdrcující většina Čechů si rozdělení nepřála, to nemělo smysl zkoumat refendem.

Otázkou bylo pouze to, co si přeje většina Slováků. Ovšem nařídit referendum na Slovensku, to bylo mimo Klausovy možnosti. To mohl nařídit pouze vítěz voleb - Mečiar. Neudělal to, ačkoli mu v tom nic nebránilo. A tak již na věky zůstane nezodpovězená otázka, jak by to referendum dopadlo.

Pokud si vzpomínám, jedním z důvodů, proč to referendum Slováci na Slovensku nevypsali byli to, že se nedokázali shodnout na znění otázky. 

0 0
možnosti
DS

D. Stirský

20. 8. 2012 9:22
Kdo co zavinil?

Já tomu nějak nerozumím. Nás ve škole učili, že společný stát = minimálně toto: jedna měna (tj. jedna centrální, emisní banka), jedna obrana (armáda), jedna zahraniční politika a většinou i jedna konkrétní hlava státu. Takto to fungovalo např. i za Rakouska-Uhherska. Slováci však toto nikdy jednoznačně nepodpořili, bylo to, nepletu-li se, vždy takové "jain". No, a tak se stát po dohodě poklidně rozdělil. Je proto nelogické se ptát, kdo že to zavinil. Nešlo o zavinění, ale o logický krok. A stejně: na Slovensko si přece mohu kdykoli zajet (s občankou, atejně jako za federace), koruny mně tam bez problémů vymění, bez potíží se  domluvím... Já jsem vyrostl v době, kdy - pokud jsme byli např. v Bulharsku a viděli jsme auto se značkou CS - jsme si řekli: A hele, Čechoslováci. Tak to stále cítím, i když máme státy dva. Jediná věc, která mně vadí, je to, že je méně slovenštiny (pondělní "inscenácie", škoda jich).       

0 0
možnosti
PP

P. Pavlovský

20. 8. 2012 7:01
Byl jsem tehdy předsedou pražské organisace ODA

ODA byla výrazně federalistická, před volbami dokonce navrhla DEÚ a MOS vytvoření společné předvolební koalice (se slzou v oku odmítnuto s argumentem, že na Slovensku by kandidátka s českým subjektem byla politická sebevražda (pak obě strany neuspěly ve volbách stejně).

Jediný člověk ve vedení strany s opačným názorem byl prof. Cepl (říkalo se tomu "Ceplismus, do p.... koplismus"), jenž, jak se později ukázalo jasnozřivě, tvrdil že když se chce poupě růže rozvinout, nezle mu v tom zabraňovat ANI ZABRÁNIT.

Až do voleb byla celá ODA s Kalvodou v čele jednostranně za společný stát, stejně jako ODS.

ODS dokonce vytvořila na Slovesku svou sesterskou stranu a V. Klaus jezdil po náměstích slovenských měst a třepil si za ni ústa. Marně, nedostali ani 4%.

Profederalista Dubček a jeho soc. dem. - 6%! Nemám Klause rád, ale jeho aktivity v roce 1992 - pokud jde o /ne/rozdělení státu jsou mravně vzorné!

0 0
možnosti
JJ

J. Jorda

20. 8. 2012 8:55
Re: Byl jsem tehdy předsedou pražské organisace ODA

Nesouhlasím, měl nechat rozhodnutí občanům v referendu, pochopte to jak jedniduché to je. To by byla opravdová demokracie na rozdíl od autokracie VK

0 0
možnosti
AH

A. Herzog

20. 8. 2012 4:57
Zírám...

Vždyť asi před týdnem se

prezident chválil, jakouže on má zásluhu na vzniku ČR. Mezitím

asi zjistil, že lidi z rozdělení ČSFR  radost nemají, tak obrátil, že on

nic, to Pithart, Kalvoda, ODA, atd. :)))

0 0
možnosti
FS

F. Skupík

19. 8. 2012 22:17
Je to jak to říká Pithart

..ten hájil Čskoslovensko jak jen mohl.Až jsem byl už na něho pěkně naštvaný,jak jim lezl do prr..Klaus jako obvykle lže jak tiskne!!!

0 0
možnosti
JK

J. Krásenský

19. 8. 2012 23:11
Re: Je to jak to říká Pithart

Ano pan Pithart hájil Československo do roztrhání těla. Klaus však hovořil o něčem jiném. Poslechněte si to znovu, přečtěte si to ještě jednou, napočítejte do deseti... Už Vám to došlo?

0 0
možnosti
JM

J. Mikšík

19. 8. 2012 19:13
Kde jsme dnes!

Člověk se nepřestává divit s jakou drzostí se tihle "Otcové vlasti", přou kdo co zavinil, namísto aby se přiznali, že to kde jsme dnes nesou větší díl zodpovědnosti Havel, Pithart, Klaus a mnoho dalších. Bylo by žádoucí, aby zmkli a nechali to na těch, kteří přijdou po nich. Je to smutné, že po dvaceti letech jsme víc na Balkáně než v Evropě!

0 0
možnosti
MK

M. Komárek

19. 8. 2012 19:19
Re: Kde jsme dnes!

zajeďte si na ten Balkán. Ale ne se válet na Makarskou. Je´dte hezky do středozemí. A jak budete upalovat zpátky! A podobné kecy již nikdy nenapíšete ...

0 0
možnosti
MK

M. Komárek

19. 8. 2012 18:50
Pithart má pravdu

opravdu společný stát bránil. A určitě si ho i přál. On je to takový politický naivka. Jenže ho bránil tak "šikovně", že nakonec naštval i Čechy a posunul to svým blekotáním dál k rozpadu ...

0 0
možnosti
PB

P. Balcar

19. 8. 2012 19:11
Chcete tvrdit

Chcete tvrdit, že Pithart měl zásadní vliv na to co dělal Klaus?

S tím bych si dovolil nesouhlasit. Pragmatický Klaus si potřeboval přizpůsobit hřiště a dostat z aktivní politiky federální poslaneckou sněmovnu, resp. skoro celé její osazenstvo. B-tým v národní sněmovně a bez kontroly senátem mu vyhovoval mnohem lépe.

0 0
možnosti
PK

P. Kolář

19. 8. 2012 18:36
Jak je vidět z diskuse,

tak my jsme na rozdíl od pana Pitharta paměť neztratili.Nabízel dvojdomky jako realitní agent a při tom bylo jasné,že Slováci chtěli samostatnost.Pamatujete siproroctví Jána Čarnogurského o hvězdičce na vlaje EU?Tam to začalo a Mečiarem to skončilo.

0 0
možnosti
JB

J. Bezděk

20. 8. 2012 8:12
Re: Jak je vidět z diskuse,

Ano, Pithart tenkrát " stavěl " dvojdomky, ale hlavně odváděl pozornost od zákazu komunistů a vytýkal nám, že slyšíme " trávu růst " . On je spoluvinník toho, když dnes někdo řeční, že komunisti se měli zakázat již tenkrát, že dnes je pozdě. Měli si ho nechat na té Kubě i s tím druhým ( Filipem ? ), co ho tam zavřeli, jak jel pro něj.

0 0
možnosti