130 let

PORADNA PRO ŠKOLY

Česko

* Nahrazují integrované bloky v mateřské škole dříve používané výchovné složky?

Ano. A zároveň proměňují i pedagogický styl, formy a metody práce. Uspořádání vzdělávací nabídky do integrovaných bloků a jejich realizace na základě činnostního učení nahrazuje dříve uplatňovaný systém uspořádání učiva do výchovných složek. Integrované bloky umožňují přirozeně skloubit základní požadavky na vzdělávání dětí předškolního věku. Jejich prostřednictvím jsou dětem nabízeny různorodé činnosti a příležitosti, které spojuje společné, dítěti blízké a srozumitelné téma. Integrované bloky vycházejí z přirozených vzdělávacích potřeb dětí, respektují potřebu dětí osvojovat si poznatky i dovednosti v reálných souvislostech a umožňují jim rozpoznat smysl toho, čemu se učí. Tento způsob učení je pro děti přirozený a více odpovídá situacím, které znají z běžného života.

* Mají učitelky mateřské školy učit děti znát písmena?

Děti by v průběhu předškolního vzdělávání měly získat dobré základy do dalšího života včetně předpokladů pro systematickou školní práci. Připravovat děti na to, aby mohly v základní škole uspět, je tedy součástí práce každé mateřské školy. Mateřská škola by však při tom neměla zařazovat aktivity určené pro základní školu. V mateřské škole se děti neučí přímo psát písmena, ale prostřednictvím vhodných her rozvíjejí jemnou motoriku i koordinaci oka a ruky, což je pro psaní důležité. Děti se učí držet tužku a zacházet s ní odpovídajícím způsobem, učí se vést čáru, obkreslují apod. Pokud dítě „kreslí“ písmena a má zájem se tomu učit, učitelka mu v této činnosti pochopitelně nebrání. Většina dětí, které opouštějí mateřskou školu, se umí podepsat a zpravidla rozpozná několik písmen.

* Co všechno mají děti umět, když jdou do školy?

Cílem každé mateřské školy je, aby děti v průběhu předškolního vzdělávání získaly takové kompetence, tedy vědomosti, dovednosti, schopnosti, postoje a hodnoty, které jim usnadní další životní etapu – vstup do školy. Získané základy těchto kompetencí jsou velmi významné i z hlediska přípravy dítěte na zahájení systematického vzdělávání. Předškolní vzdělávání respektuje a podporuje individuální rozvoj každého dítěte, ale neočekává srovnatelné výkony v jednotlivých oblastech. Z hlediska vývojové psychologie ani nelze stanovit normu, které by na konci předškolního vzdělávání měly všechny děti dosáhnout. Základní školy by proto měly respektovat individuální dosaženou úroveň kompetencí každého dítěte a měly by nadále podporovat jeho individuální rozvoj.

Na dotazy odpovídají Konzultační centra VÚP, kontakty najdete na www.vuppraha.cz/poradna