130 let

Potravináři se soudí o imunitu

Česko

Danone napadlo firmu, která tvrdí, že její jogurty posilují imunitu. To je náš slogan! oponuje Danone

ČESKÉ BUDĚJOVICE Každý jogurt posílí imunitu vašeho organismu. Tato věta možná vejde do dějin evropského potravinářství, včetně toho českého.

Rakouská pobočka firmy Danone totiž zažalovala rakouskou společnost Agrar Markt Austria (AMA) za to, že ve svém televizním spotu, zaměřeném na podporu domácích potravin, právě touto větou zhodnotila zdravotní účinky jakýchkoliv jogurtů.

Danone se ale iniciativou AMA cítí poškozena. Sama totiž v celé Evropě s úspěchem prodává i v Česku populární mléčný nápoj Actimel a v reklamě tvrdí, že jeho konzumace přispívá k posílení obranyschopnosti organismu. Pokud by tuto obranyschopnost stejným způsobem zvyšovaly i další mléčné výrobky na trhu, Actimel by pro zákazníky ztratil svou výjimečnost. Spor může říct více o etice Výsledek očekávaného soudního sporu přitom může v mnohém ovlivnit současnou celoevropskou debatu o etice reklamy zaměřené na údajné zdravotní účinky různých potravin.

„Tvrzení, že každý jogurt posiluje imunitu člověka, se jednoznačně obrací proti Actimelu a může náš produkt poškodit,“ uvedl pro list Die Presse Christoph Vavrik, ředitel rakouské pobočky Danone. Věta použitá společností AMA je podle něj jednoznačně lživá. „Jedná se o klamavou reklamu,“ uvedl Vavrik. Proto údajně s „těžkým srdcem“ podal na společnost AMA žalobu pro poškození dobrého jména Actimelu, jedné ze svých nejpopulárnějších značek.

Rakouští odborníci i novináři ale upozorňují, že Danone bojuje o pověst zdravotních účinků svých výrobků i na jiných frontách. Rada pro reklamu ve Velké Británii například doporučila stažení televizního spotu firmy propagujícího kladný účinek Actimelu na zdraví dětí. Britský regulátor přitom vůbec neřekl, že reklama na Actimel lže, na druhou stranu ale podle něj není možné toto reklamní tvrzení jednoznačně vědecky doložit. A právě to je problém i u jiných potravinářských výrobků. Zatímco například u kouření je jednoznačně prokázáno, že způsobuje rakovinu či neplodnost, hodnocení kladných zdravotních účinků potravin bývá z velké části založeno jen na studiích, navíc často protichůdných.

A záleží i na tom, jaké množství určité potraviny konkrétní člověk zkonzumuje, případně jak tato konzumace koresponduje s jeho životním stylem. „Firmou používané tvrzení, že Actimel pomáhá posilovat přirozenou obranyschopnost, je podloženo vědeckými studiemi,“ řekla LN Mahulena Poliaková, která mediálně zastupuje Danone ČR. Údaje o zdraví dětí jsou v reklamě zakázány Spor o „výjimečnost“ Actimelu v porovnání s dalšími mléčnými výrobky ale není zdaleka jediným sporem, který se dnes vede v evropském potravinářství. Naopak. Výrobci totiž ve snaze přilákat zákazníka v reklamě často tvrdí, že určitý výrobek ochrání srdce, vyléčí klouby, případně pomůže činnosti mozku.

Otázka, zda potravinářské firmy mají své tvrzení dostatečně doložené, je však složitá. Evropská unie proto začala pracovat na seznamu zakázaných a naopak povolených „zdravotních tvrzení“ u potravin. „Už dnes je tak například zakázáno používat v reklamě větu: Mléčné výrobky podporují zdravý chrup u dětí,“ řekla LN mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Martina Šmídtová.

Evropský úřad bezpečnosti potravin podle ní postupně prověřuje i další potravinářská hesla se zdravotními proklamacemi, do doby, než bude schválen definitivní seznam těch povolených, platí určité přechodné období. V jeho rámci zatím mohou firmy používat jen taková tvrzení, která „popisují nebo odkazují na význam živiny nebo jiné látky pro růst a vývoj organismu a jeho fyziologické funkce“.

Do této kategorie podle Šmídtové patří i reklamní slogan používaný v reklamě na Actimel. „Naopak zakázaná jsou tvrzení o snížení rizika onemocnění a tvrzení týkající se vývoje a zdraví dětí,“ uvedla Šmídtová. Potravináři hesla v tomto duchu nesmějí používat minimálně do doby, než Evropská unie přijme v oblasti „zdravotní“ reklamy na potraviny definitivní stanovisko.

Autor: