130 let

Praha vytlačila Mnichov, teď to zkusme obráceně

Česko

BRNĚNSKÉ OČI

Budoucnost brněnského letiště není ve spojení s Prahou. A uplynulý týden to jasně dokázal. Přes předchozí domluvy nakonec soukromá firma CCA nezajistí jako dříve tři až čtyři lety do hlavního města a zpět. Bude létat jednou denně, a to ještě jen ve dnech pracovních.

Zdůvodnění? Soustředí se na klienty, kteří tráví delší čas v zahraničí, a bude jim proto vyhovovat i let během poledne. Tak to zástupci aerolinek zdůvodnili.

Aby bylo jasno: nebavíme se o tom, že by mezi Prahou a Brnem létal obří boeing s bezmála dvěma stovkami míst. Mluvíme o letadle, které má zhruba tři desítky sedadel. To létalo dosud a bude létat i dál.

Rozhodně by bylo zajímavé spočítat, proč pasažéři vlastně létají do Prahy. Ano, statistika říká, že jen málokterý z nich tam má cíl své cesty a většina pokračuje větším letadlem někam dál. Ale to je ono: proč právě přes Prahu? Kvůli ceně? Kvalitě služeb? Jazykovému prostředí?

Nic z toho už nehraje takovou roli jako dřív. Brno totiž nepotřebuje leteckou linku do Prahy. Potřebuje spojení na kterékoli blízké kvalitní letiště s dostatečným počtem spojů. Do Mnichova, Frankfurtu či někam jinam.

Právě do Mnichova se už z Brna létalo, jenže pak přišly České aerolinie a zavedly své tři denní spoje. Čímž daly soukromé mnichovské lince ránu, ze které se už nevzpamatovala. Vedení naší národní letecké společnosti si na to už asi pamatovat nebude, ale je to tak. Dokonce jeho předchůdci prohlašovali, jak spojení jednou denně není tak zajímavé. Teď ho společně s CCA zavádějí právě do Prahy.

Náhrada ale přišla odjinud. Své brněnské aktivity (s tím boeingem, který do Prahy nelétá) posiluje Ryanair a od prosince i další nízkonákladový dopravce – Wizz Air. První častějšími lety do Londýna a novou destinací v podobě Bergama nedaleko Milána. Druhý pak konkurenční linkou na londýnské letiště Luton.

Nechme stranou, že obě linky do Londýna nemusely z Brna startovat ve stejný čas, ideální by byla jedna ráno a druhá večer. Manažeři velkých firem se chtějí popichovat, ať to dělají. Jenomže společně s nimi se otevírá víc: možnost přestupu dál, na další navazující linky. Obrovská síť Ryanairu totiž stojí na „bázích“ a ostatních letištích – a začátek či konec letu je vždy v některé z bází. Brno teď má spojení do dvou, do Londýna a do Bergama. A jejich prostřednictvím lze doletět hezký kus po Evropě. Při troše štěstí za cenu ve stokorunách, jinak v řádech tisíců. A bude-li zájem, třeba tak znovu přilákáme i nějakého dopravce do Mnichova.

A mimochodem: Z Londýna se už naučili létat na víkendové pobyty do brněnských hospod a zábavních podniků. Proč by to nešlo obráceně – třeba na výlety za italským vínem?

O autorovi| MILOŠ ŠENKÝŘ, redaktor LN

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: