Lidovky.cz: Kolik je v současnosti na českém trhu aut s přetočeným tachometrem?
Potvrzeno je 40 procent, ale reálný odhad je 60 procent vozidel na trhu. Záleží také na tom, jestli bazar vezme auto přímo do výkupu, nebo ho dá na komisní prodej. Ve druhém případě se jedná z 80 procent o „stočené“ auto.
Lidovky.cz: Co má na tuto praxi největší vliv?
Jde o několik aspektů. Právní legislativa je u nás dobrá, Nejvyšší soud ale musel určit, za jakých podmínek bude doporučovat ostatním soudům nižších instancí, jak se mají chovat v konkrétních případech. V zákoně existuje podvod jako trestný čin při prodeji jakékoliv věci, ale u stáčení nebylo stanovené, kdy jde o podvod a jaký má být postih. A k průlomovému rozhodnutí došlo právě minulý čtvrtek (více čtěte ZDE).
Další věcí, která se ale postupně zlepšuje, je ochrana ze strany výrobců. Automobilky postupně začínají do svých vozidel montovat prvky, které znesnadňují stáčení. Například nová Škoda Octavia takový prvek má. S různým systémem na tom pracují i jiné automobilky, může jít o čipy nebo různé blokace. Pokud to budou mít jednou všechna auta, bude to pro podvodníky tak nákladné, že se to nevyplatí stáčet.
Lidovky.cz: Jak má zákazník předejít koupi „omlazeného auta“?
Když kupuji auto, měl bych si nechat ověřit, zda nemá stočené kilometry. Mnoho autobazarů má také certifikaci, nebo možnost ověření původu vozidla. Pokud auta nemají prověřený původ, nebo servisní knížku, tyto bazary je vetšinou odmítnou. Špatné bazary takové případy řeší komisním prodejem, obchod pouze zprostředkují a za vozidla neručí. Pokud autobazar nedokáže, že ke stočení nedošlo, tak doporučuji nekupovat.
Důležité je také dát si pozor na formulaci smlouvy. Pokud je v ní napsáno: „stav kilometrů“, ve skutečnosti nemusí jít o reálný stav tachometru. Pokud ale ve smlouvě stojí: „ujeté kilometry“, tak je to jasně dané a když se pak ukáže, že s tachometrem bylo manipulováno, můžu žádat náhradu, protože mi to autobazar garantoval.
Lidovky.cz: Mají přetáčení tachometrů na svědomí i samotné autobazary?
Bazary to v 80 procent samy neudělají. Většinou to funguje tak, že organizovaná skupina koupí auto, stočí ho, dá ho na technickou, přihlásí ho u nás a dá ho do bazaru. Auta přicházejí do Česka z východu i západu. U těch z východu je jistota, že jde o stočené tachometry, protože nemají doloženou historii, ze západu se původ částečně doložit dá, lépe se pak zjišťuje, zda byly kilometry stočeny.
Lidovky.cz: Kolik si podvodníci vydělají při přetáčení tachometru?
Od deseti tisíců až po statisíce korun na jednom vozidle, záleží o kolik stočí. U nás se bohužel v současné době dá stočit kdekoliv na počkání a za směšné peníze. Je to snadné jako si koupit rohlík v obchodě. Jedná se spíše o módní trend a běžnou praxi než o ojedinělý jev.
Jak se změní cena auta po přetočení tachometru
zdroj: ÚAMK
1. Škoda Octavia Combi II 2,0 TDI, výbava: Elegance, rok výroby: 2008, výkon: 103 kW
2. Škoda Fabia 1,9 SDi, výbava: Classic, rok výroby: 2005, výkon: 47 kW
3. Audi Allroad 2,5 TDI Quattro Tiptronic, rok výroby: 2005, výkon: 132 kW
4. Škoda Octavia II 1,6 TDI, výbava: Classic, rok výroby: 2011, výkon: 77 kW
5. VW Passat CC 2,0 TDI, výbava: 4x4 + DSG, rok výroby: 2010, výkon: 125 kW
Auto | Skutečný stav | Přetočený stav | Prodejní cena u skutečného stavu | Prodejní cena u přetočeného stavu | Rozdíl v ceně | Rozdíl v kilometrech |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 218 981 | 118 981 | 156 600 Kč | 190 600 Kč | 34 000 Kč | 100 000 |
2. | 272 007 | 172 007 | 57 100 Kč | 68 600 Kč | 11 500 Kč | 100 000 |
3. | 307 307 | 207 307 | 151 300 Kč | 176 000 Kč | 24 700 Kč | 100 000 |
4. | 113 476 | 53 476 | 210 000 Kč | 303 000 Kč | 93 000 Kč | 60 000 |
5. | 154 594 | 54 594 | 440 000 Kč | 570 000 Kč | 130 000 Kč | 100 000 |