PRAHA V Česku je rok od roku více motorek. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů. Za první čtyři měsíce letošního roku se prodalo 7403 motocyklů, což je o desetinu více než za stejné období roku 2007.
Ze statistiky lze vyčíst také to, že Češi stále více tíhnou k motocyklům vyšších kubatur - tedy s objemem motoru nad 500 kubických centimetrů. Takový stroj si od počátku roku pořídilo už 1777 lidí. Nejoblíbenější jsou přitom značky Suzuki, Honda a Harley Davidson.
Tento trend se vůbec nezamlouvá ministerstvu dopravy. „Motocykly už přestávají být dopravním prostředkem a stávají se nebezpečnou hračkou. Lidé si je pořizují, aby na nich porušovali předpisy. Na mnoha silných strojích se ani nedá jet v souladu s dopravními pravidly,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Za pravdu mu dává i mluvčí Motocyklové asociace ČR Jaromír Šíd. „Těchto ,závodníků‘ je čím dál víc. Řekl bych tak polovina ze všech motorkářů. Rychlou jízdu berou jako únik ze stresu nebo jako adrenalinový zážitek. Mnozí ale ani neumějí pořádně řídit. Jsou to blázni, kteří si neuvědomují, co mohou způsobit,“ říká Šíd.
Podle něj je složité držet se supersportovní motorkou povolenou rychlost. Bez ohledu na to, zda ve městě či mimo něj. „Když jedete padesátkou na supersportu, je to, jako když stojíte. Rychlost začínáte vnímat tak při 160 km/h, vyšší rychlost na 210 km/h. Pak už jde ale všechno ráz na ráz. Prásk a letíte tři sta metrů po zemi. Když máte štěstí, přežijete,“ popisuje jízdu na sportovním motocyklu Jaromír Šíd.
Sehnat motorku, která překoná rychlost 200 kilometrů za hodinu, není v Česku problém. K dostání jsou i dva modely, které pokoří třísetkilometrovou rychlost. Jsou jimi Kawasaki ZZR 1400 či Suzuki GSX 1300 Hayabusa.
Šíd vidí problém v tom, že je v Česku příliš málo míst, kde by mohli motorkáři vytočit otáčky svého stroje na maximum a přitom neohrožovali ostatní řidiče.
„Zablbnout se dá na autodromu v Mostě. Ale jen tak dvakrát třikrát za rok. Víckrát tam veřejnost nepouštějí. Kdyby bylo takových míst více, určitě by ubylo i závodníků na silnicích. Většina z nás kličkování mezi auty nevyhledává. Někteří však ano. Baví se například tím, že jezdí na čas mezi Prahou a Brnem. Klidně i dvěstěčtyřicítkou,“ říká Šíd.
Za příliš rychlou či riskantní jízdu zaplatilo od počátku roku 18 motorkářů životem, 55 se jich těžce zranilo.
Motocykly v Česku
Nejrychlejší motocykly prodávané na českém trhu
Kawasaki ZZR 1400 Suzuki GSX 1300 R Hayabusa Yamaha YZF R1
320 km/h (299 km/h 320 km/h (299 km/h 280 km/h
s omezovačem) s omezovačem)
Prodej nových motocyklů
za první čtyři měsíce 2008 7403 ks
za první čtyři měsíce 2007 6704 ks
Nejprodávanější podle kubatur
(za první čtyři měsíce 2008)
nezařazeno 3485 ks
do 50 ccm 1274 ks
500 ccm - 800 ccm 827 ks
nad 800 ccm 750 ks
Nejprodávanější značky
kubatury 500 - 800 ccm
(za první čtyři měsíce 2008)
Honda 224 ks
Suzuki 188 ks
Yamaha 155 ks
kubatury nad 800 ccm
(za první čtyři měsíce 2008)
Harley Davidson 173 ks
Suzuki 158 ks
Yamaha 112 ks
Statistiky nehod motorkářů (za první čtyři měsíce 2008)
583 nehod 299 nehod zavinili
18 motorkářů mrtvých, 55 těžce zraněných, 135 lehce zraněných