130 let

Strážníky dnes střídají sloupky

Česko

BRNO Brno získá novou, netradiční časomíru, která bude ukazovat čas vždy v 9 a v 17 hodin. Dnes poprvé se právě úderem deváté hodiny střed města uzavře s pomocí výsuvných sloupků v příjezdových ulicích - a pak se stejné divadlo bude opakovat pravidelně.

Brno po letech váhání zprovozňuje svůj automatický zádržný systém. Má zabránit, aby do pěší zóny volně vjížděly desítky aut, jak tomu bylo dosud. Skončí kličkování mezi vozy odstavenými v bočních ulicích a věčné tahanice o to, kdo do centra smí a kdo ne. Řidiči, kterým až dosud stačilo „jen“ porušit předpisy, se přes nové sloupky, pevné nebo výsuvné, prostě nedostanou. „Zábrany budou automaticky vysunuty od 9 do 17 hodin. V době od 11 do 13 hodin mohou mít povolen vjezd do pěší zóny pouze vozidla zásobování s vybranými potravinami,“ slibuje mluvčí magistrátu Pavel Žára. Některé z ulic přehradily kamenné patníky, pohyblivé sloupky pohánějí elektromotory. Celý systém dálkově řídí centrální dispečink společnosti Brněnské komunikace, který může v případě potřeby ovládat jak jednotlivé sloupky, tak všechny zábrany.

Každý sloupek lze ovládat také ručně, pomocí mechanického klíče - ten však nikdo nemá šanci získat. „Nikomu dalšímu, snad kromě policie, ovladače vydávány nebudou,“ ujistil náměstek primátora Ladislav Macek. Jedinou výjimku si zatím vydobyl elektrický vláček, který v sezoně vozí po městě turisty. „Myslím, že se najdou i další, půjde o čas,“ tvrdí například provozovatelé hotelů v centru.

V případě výpadku elektrického proudu se všechny sloupky automaticky zasunou. Čidla by pak měla sloupkům zabránit v tom, aby vyjely nečekaně nahoru například v okamžiku, kdy nad nimi bude zaparkované auto.

Otevřená ale nadále zůstává osa pěší trasy Masarykova třída-náměstí Svobody-Rašínova ulice, po níž vede tramvajová trať. Vjezd na těchto místech bude kontrolovat městská policie.

Barevné kovové sloupky, byť zdobené symboly Brna, historickému jádru na kráse nepřidaly. Paradoxně však díky nim další podobné „okrasy“ zmizí. Podle předsedy dopravní komise města Josefa Veselého by z centra měly ubýt desítky dopravních značek, které vlastně ztrácejí smysl. V mnoha jednosměrkách se nově bude jezdit oběma směry. „Chceme, aby se auta zásobování mohla na místo a zpět dostat nejkratší možnou cestou, což by dosavadní jednosměrky někde znemožňovaly,“ vysvětlil Macek.

Zádržný systém má zastavit motoristy Sloupky a kamenné patníky automatického zádržného systému jsou instalovány v ulicích Novobranská, Jánská, Sukova, Orlí, Běhounská, Solniční, Středová, Zámečnická, Starobrněnská, Zelný trh, Františkánská, Kapucínské náměstí, Mečová, Panská, Skrytá, Vachova a Česká. Pro přístup bez omezení jsou určeny jen Masarykova a Rašínova ulice, vjezd tam ale bude kontrolovat policie.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: