130 let

Terénní kupé pro městské samotáře

Česko

Silniční provoz letos obohatila nová kategorie vozů. Prodává se úžasně. Není divu, když jde o pokračování úspěšných terénních vozů do měst.

Nastal čas terénního městského kupé. Svým majitelům dělá jen radost.

Pokud je jim jedno, kolik ostatních účastníků silničního provozu to rozčílí nebo ohrozí. Od začátku letošního roku přibyla na silnicích nová kategorie aut. BMW rozšířila velmi úspěšnou řadu svých vozů s počátečním označením X o další model s názvem X6. A protože tato původně bavorská automobilka není žádný troškař, rozhodla se pro něj zřídit novou kategorii SAC – sport activity coupe. Navazuje tím na dobře prodejnou kategorii SUV – sport utility vehicle, tedy sportovní užitkový vůz. BMW vyslyšela zákazníka, který sice touží po terénním voze, ale vůbec nestojí o to, špinit si jej v blátě, chce ho do městského provozu. Nabídla mu kupé postavené na terénním podvozku, které působí elegantně, a přitom je masivní.

„BMWX6 je v podstatě zakladatelem kategorie SAC, a jak již vyplývá z názvu, je určeno především zákazníkům požadujícím výkonný a komfortní vůz s dynamickým designem ve stylu kupé,“ nešetří superlativy produktový manažer BMW Jiří Kopanický. „Tento vůz s sebou nese i praktičnost a variabilitu doplněnou o technologické inovace v oblasti jízdní dynamiky, pohonných jednotek i asistenčních systémů.“ Zákazníky jsou podle Kopanického ve většině případů aktivní lidé, kteří vůz používají sami nebo ve dvou, takže obvykle nevyužívají všechna čtyři místa k sezení. „Při tomto způsobu využití je volba BMW X6 vhodnou alternativou k BMW X5,“ vychvaluje produktový manažer.

Kromě kupé designu by tedy měl být novinkou nové kategorie i kupé prostor. Jinými slovy, zatímco ostatní terénní vozy počítají s četnou posádkou, tento vůz je pro samotáře, a podle toho je v něm volného místa.

Velký a populární V posledních letech jsou terénní vozy, jak se trochu nepřesně překládá zkratka SUV, velmi populární. Jde o velké, těžké a na pohled masivní automobily, které u ostatních řidičů budí respekt a uvnitř navozují pocit bezpečí. K jejich hlavním výhodám patří rozměrný zavazadlový prostor a dostatek místa – některé SUV mají tři řady sedaček a pohodlně pojmou šest pasažérů. Samotnému řidiči poskytují díky vysokému těžišti výborný rozhled a přehled o situaci. Jsou prostě pány situace a těžko je lze ohrozit.

Kategorie SUV vznikla v důsledku lišáckého nápadu automobilky Ford. Ta začala ve Spojených státech vyrábět osobní vozy na nákladních podvozcích proto, aby nespadaly do kategorie osobních aut, a nepodléhaly tak regulaci účinné spotřeby paliva. Mohly pak vesele polykat hektolitry na sto kilometrů a vypouštět spaliny. To už samozřejmě není případ nových SUV, u nichž se klade důraz na co nejnižší spotřebu s nejvyšší efektivitou, a podle produktového manažera Kopanického už vůbec ne nového terénního kupé od BMW, kde se prý ohledy na emise berou naprosto vážně.

„Samostatnou kapitolou jsou pohonné jednotky, kde BMW X6 nabízí technologie přinášející velmi nízkou hodnotu spotřeby paliva a emisí CO2,“ říká Kopanický. Terénní kupé se podle statistik staloBMWhitem. V období od ledna do října se jen v České republice prodalo 372 kusů, což model X6 posunulo na druhou příčku nejprodávanějších modelů značky BMW pro Českou republiku hned v těsném závěsu za modelem X5 (klasický terénní automobil), jehož se za stejné období prodalo 403 kusů.

Prodejnost sportovního kupé si BMW nemůže vynachválit ani v Evropě. „Situace v celé Evropě je v tomto ohledu velmi podobná a vůz sklízí úspěchy v podstatě na všech trzích,“ tvrdí manažer.

Došlo to podle něj tak daleko, že někteří automobiloví nadšenci v naší metropoli znervózní, pokud se za den nestřetnou alespoň jednou s X6. Jenže věc má i svou druhou stranu. Zatímco úspěšnost prodeje těchto velkých vozů je závratná a ve své cílové skupině jsou velmi oblíbené, od jiných účastníků silničního provozu zaznívá na jejich adresu velká kritika.

Negativa? Arogance a riskování Zaparkovat se sportovním kupé X6 s šířkou necelých dvou metrů před obchodem a dokázat se vtěsnat do určeného místa pro jeden vůz je řidičské mistrovství. Daleko jednodušší je zabrat rovnou dvě místa. Pro řidiče je to snazší, pro okolí však naprostá arogance.

To je ale ještě to nejmenší. Sílí i hlasy, že obří terénní vozy do měst prostě nepatří a vyvolávají častější dopravní kolapsy. Přesné údaje v tomto směru nejsou ještě k dispozici, ale v jiných ohledech se kritici odvolávají i na statistiky. Například Úřad pro bezpečnost na dálnicích ve Spojených státech amerických přišel s informací, že tyto „bezpečné“ terénní vozy mají vinou své výšky a těžiště větší sklon se převracet na bok nebo na střechu. Zatímco v normálním autě činí pravděpodobnost převrácení při dopravní nehodě zhruba deset procent, u terénních vozů se pohybuje od 14 do 23 procent. Automobily jsou sice vybaveny ESP, tedy elektronickým stabilizačním systémem, ale statistici poukázali na fakt, že tato auta se převracejí většinou v případě, kdy na něco najedou, a tomu elektronický systém nezabrání. Údaje zveřejnil časopis Forbes v článku Dvacet nejnebezpečnějších vozů.

Malcolm Gladwell píšící pro The New Yorker Magazine přinesl zase informace, podle kterých vozy SUV představují hrozbu, protože jejich konstrukce umožňuje jejich majitelům riskovat. V letech 2003 a 2004 způsobily terénní vozy v Americe o třicet procent dopravních nehod více než osobní. Australský úřad pro bezpečnost na silnicích zase uvedl, že tato auta svými rozměry zabraňují ostatním řidičům ve výhledu, vinou čehož dochází k častějším srážkám přecházejících chodců. A srazí-li chodce terénní automobil, dochází k daleko vážnějším zraněním a častější úmrtnosti.

V luxusním sektoru se však i přesto jeví tyto vozy jako jasní tahouni. BMWdokonce přišlo s upravenou verzi X6 M, která se začala prodávat v říjnu letošního roku a je nejvýkonnějším vozem nejen v nabídce BMW, ale i napříč kategorií SAC a SUV. A na tento úspěch chce BMW navazovat dále.

„V dubnu 2010 nabídku rozšíří model BMW ActiveHybrid X6, který kombinuje spalovací motor se dvěma elektromotory a je prvním sériově vyráběným full-hybrid modelem BMW, umožňujícím jízdu také výhradně na elektrický pohon,“ říká Jiří Kopanický.

Automobilů kategorie SUV a SAC tak bude jistě ještě přibývat.

Autor: