• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Toyota omezí výrobu o desetinu

Česko

TOKIO Japonská Toyota sníží výrobní kapacity ve světě o desetinu, tedy o milion vozů za rok, aby se vyrovnala se slabším odbytem za hospodářské krize.

Nejmenovaný zdroj z podniku řekl listu Nikkei, že Toyota ale rozsah a načasování takového kroku ještě neurčila definitivně.

Toyota, největší světový výrobce aut, začala kvůli slabé poptávce a světové finanční krizi omezovat výrobu. Podnik ale ještě nevyhlásil, zda chystá permanentní vyřazení továrních kapacit. Mnoho výrobních linek ve světě stojí nebo nevyrábí na plnou kapacitu, protože se neví, do jaké míry se poptávka po krizi obnoví a jak si povedou General Motors a Chrysler po bankrotové reorganizaci.

Zdroj uvedl, že se Toyota rozhodla na rok a půl zastavit výrobní linku v Japonsku, a to od příštího jara. Také uvažuje o odstavení jedné linky v britském závodě, řekl zdroj jako neveřejnou informaci. Toyota pouze uvedla, že tento měsíc rozhodne, zda vystoupí ze společného podniku, který má s GM v Kalifornii.

Tyto tři kroky by snížily světovou výrobní kapacitu Toyoty o 700 tisíc aut.

Roční výrobní kapacita koncernu je kolem deseti milionů vozů. Nikkei sice napsal, že se Toyota chystá snížit výrobní potenciál na devět milionů aut, zdroj ale dodal, že o tak razantním kroku zatím nepadlo žádné rozhodnutí, napsala agentura Reuters.

Konec v Kalifornii?

Automobilka Toyota Motor již během srpna uvedla, že hodlá v březnu ukončit výrobu v kalifornské továrně, kterou od roku 1984 provozovala společně s americkým rivalem General Motors.

Podle mluvčího Toyoty však ještě nepadlo oficiální rozhodnutí.

GM se v červnu rozhodla převést svůj 50procentní podíl v továrně na firmu Motors Liquidation. Ta spravuje méně kvalitní aktiva GM, která zůstala v bankrotovém režimu. Kalifornští zákonodárci i guvernér Arnold Schwarzenegger se Toyotu snažili přesvědčit k záchraně továrny a jejích 4 500 pracovních míst.

Podle analytiků by však uzavření ztrátové továrny, která nyní využívá méně než polovinu svých kapacit, bylo pro Toyotu pozitivní, napsala agentura Reuters.

Celosvětová poptávka po automobilech byla zasažena globální finanční krizí, která vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry i výdajů. V červenci a srpnu však poptávka po nových vozech v řadě zemí oživovala díky vládním opatřením na podporu prodeje.

Autor: