130 let

Třicet let mlátit do trubek

Česko

Scéna pražské Archy připomínala ve čtvrtek železářství mutující ve výstavu přátel Petra Nikla: mezi traverzami, potrubím a kovovým šrotem slavili třicet let existence klasikové sofistikovaného industrialu Einstürzende Neubauten.

U nás ve střední Evropě máme Neubauteny rádi. Není divu, z tohoto prostoru jen málo kapel vystoupalo mezi světově úspěšné věrozvěsty alternativního popu, kteří mají své jisté i v Americe a Japonsku.

Bargeld, který v ocelově lesklém tmavém obleku vypadá jako duch německé byrokracie, potvrdil, že „Novostavby“ navazují na impulzy avantgardy raného dvacátého století. „Seňore Marinetti, seňore Russolo, není to na vás příliš nahlas?“ pokřikoval na klasiky futurismu, a tedy i hudbu s podílem civilizačního lomozu.

Jindy zněla fónická báseň, ozvěna čistého dada. Bargeld mezi písněmi připomněl i Franze Kafku, který se údajně při čtení svých textů nahlas smál.

Kapela nabízí hodně pěkných „vynálezeckých“ momentů: to když se hraje metličkami na rotující hřídele či nechávají z výšky padat kovové tyče. Tišší a rafinovanější momenty vyvažuje stále zřejmá chuť „mlátit klackem do trubek“, jak zpívá Tony Ducháček. To se pak smysl zužuje na animální třeštění: ale na koncertě nikdy není jen ono.

Před třiceti lety, když Neubauteni začínali, mohly pružiny, roury a vrtačky na scéně připomínat reálné tovární čtvrti. Dnes už žijeme ve světě, který nechává obří industriální komplexy za sebou. Proto Blixa a spol. působí jinak: jako by často rozehrávali smetiště, společenskou minulost, jejíž rozměrné, těžké a tvrdé pozůstatky však nejde jenom tak někam schovat.

Ba i ruční práce (Rudolf Moser a N. U. Unruh se za večer pořádně nadřou) je tu výrazným momentem. Ne že by přišlo málo dívek, ale vlastně bylo publikum mnohem víc „chlapské“, než u nezávislých akcí bývá.

Neubauteni vytvořili s německou důkladností systém pro své registrované fanoušky, jakýsi stát ve státě: za hlavní důvod prohlašují co největší samostatnost a nezávislost v tvůrčích rozhodnutích. Bezprostředně po koncertě si publikum mohlo koupit jeho záznam na USB klíči, což je typická neubautenovská kombinace technologické zručnosti a čilého sebestředného marketingu.

Na následující páteční večer (po uzávěrce těchto LN) byl naplánován koncert z rarit, filmů a sólových projektů, včetně fragmentu z performance Blixy Bargelda Rede / Speech. K „oslavám“ vychází v těchto dnech i dvojalbum Strategies Against Architecture IV, mapující tvorbu kapely v poslední dekádě.

Einstürzende Neubauten

Divadlo Archa, Praha, 11. listopadu

Záznam koncertu byl bezprostředně k mání na USB klíči, což je typická neubautenovská kombinace technologické zručnosti a čilého marketingu

Autor: