7. července 2019 11:09 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

V pražském metru skončila výměna pražců, a s tím i problémová výluka. V říjnu bude další

Pracovalo se nepřetržitě ve dvou směnách. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pracovalo se nepřetržitě ve dvou směnách. | foto:  Petr Topič, MAFRA

PRAHA V pražském metru v neděli nad ránem skončila výměna 506 dřevěných pražců za betonové. Skončila tak i problémová výluka mezi stanicemi Pražského povstání a Pankrác, která trvala od 29. června. Původně mělo být metro mimo provoz ještě dnes, kvůli večernímu koncertu Eda Sheeranana na letišti v Letňanech ale dopravní podnik výluku o den zkrátil.

„Pracovalo se nepřetržitě ve dvou směnách. Hlavní práce probíhaly vždy v noci, protože materiál je možné navážet i vyvážet pouze tunely metra v době, kdy je zastavený provoz v sousedních úsecích, tedy mezi 01:00 a 03:30 hodinou,“ uvedl ředitel závodu Stavby Západ společnosti Swietelsky Rail CZ Tomáš Valík.

Společnost ve sdružení s firmou Edikt pro pražský dopravní podnik zajišťuje výměnu pražců na třech úsecích metra. Vedle v neděli dokončeného jich už o Velikonocích měnila 326 mezi stanicemi Budějovická a Pankrác a dalších zhruba 300 ji ještě čeká od 26. do 28. října na jedné z kolejí úseku Vyšehrad - Pražského povstání. 

Práce v tunelu metra je podle ředitele závodu Stavby Západ společnosti...
Při výměně pražců pracovaly nepřetržitě dvě směny.

Vyměňované dřevěné pražce jsou původní ze 70. let, kdy se metro stavělo. Za tu dobu jich část seschla a tím se oddělila od podkladního betonu. Menší část zase kvůli vlhkosti, prosakující do tunelu, začala trouchnivět. „V obou případech už bylo obtížné na těchto pražcích udržet rozchod a do budoucna garantovat udržení geometrické polohy koleje. My měnili pouze pražce. Kolejnice zůstaly, ty se mění průběžně podle opotřebení a k jejich výměně není ani nutná úplná výluka provozu,“ uvedl Valík.

Práce v tunelu metra je podle něj náročná, nelze moc porovnat s prací na běžné železnici. „Na běžné železnici můžete pražec třeba vytáhnout z boku, to tady nejde. Aby se vyndal, musí se demontovat obě kolejnice i s tou třetí, napájecí, rozříznout ho na tři části a vylomit. Je to řádově obtížnější než na běžné železnici,“ popsal.

V říjnu čeká firmu mezi stanicemi Vyšehrad a Pražského povstání to samé, jen pražců bude méně, takže i čas výluky kratší.

Při této ukončené výluce čelila stanice Pražského povstání velkému náporu cestujících. Lidé tam přestupovali z metra na náhradní autobus. V první všední den výluky lidé zcela zaplnili stanici tak, že načas musel být omezen provoz metra a vstup do stanice byl uzavřen. Situace se zklidnila poté, co dopravní podnik oddělil výstupní a nástupní prostor vestibulu metra páskami. Problémy totiž vznikaly zejména tím, že se promíchali nastupující a vystupující a prostor ucpali. Od čtvrtka je navíc jeden ze tří eskalátorů ve stanici metra Pražského povstání mimo provoz kvůli technické závadě.

ČTK

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!