Co strana, to názor, co názor, to jiná politická kampaň. V Pardubickém kraji ovšem vsadí všechny silnější strany, které podle průzkumů přesahují pětiprocentní hranici, na jednoho koně, a tím je rychlostní silnice R35. Bez výjimky zmínili urychlení výstavby R35 jako prioritu své volební kampaně a téma, na které hodlají nalákat voliče, všichni lídři zmíněných kandidátek.
Podle plánů protíná komunikace celý kraj, s její výstavbou souvisí i obchvaty větších krajských měst a jenom přípravné práce v roce 2010 budou stát 30 milionů korun. Podle lídrů stran přivede R35 do kraje kapitál i lidi.
R35 vyřeší nezaměstnanost a zvýší potenciál kraje
"Je to stěžejní silnice, její dostavba by se měla co nejvíce urychlit, R35 zvýší potenciál kraje, zlepší dopravní obslužnost a umožní rozvoj měst," uvedl lídr za ODS Daniel Petruška, a ostatní jedničky kandidátek mu přizvukují.
"R35 je způsob, kterým je do kraje možné přivést turisty, což je tady palčivý problém," domnívá se lídr kandidátky Věcí veřejných Miroslav Petráň. Šéf kandidátky sociálních demokratů Miroslav Váňa věří, že R35 pomůže stabilizovat rozdílnou nezaměstnanost v kraji.
Volební speciál LN - Pardubický kraj |
Pavel Severa za TOP 09 vidí R35 jako důležitou tepnu pro rozvoj ekonomiky v kraji. "Proto budeme hledat co nejrychleji řešení pro financování výstavby rychlostní silnice R35, třeba i formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru," sdělil Severa. Jako klíčovou vidí dostavbu R35 i komunisté a zelení, ti se navíc shodují i v nutnosti rozvoje vodní dopravy, splavnosti Labe a výstavby vodních kanálů.
Uspět by mohlo sedm stran
Z průzkumů vyplývá, že v Pardubickém kraji by překonalo pětiprocentní hranici historicky nejvíce stran, bodovalo by jich hned sedm. Ze sedmi lídrů jsou čtyři poslanci, za ODS Daniel Petruška, za KSČM Václav Snopek, za ČSSD Miroslav Váňa a za TOP 09 Pavel Severa, zvolený v minulém období za KDU-ČSL. Za lidovce kandiduje vůbec poprvé do poslanecké funkce náměstek hejtmana Roman Línek.
V kraji by hranici překonali i zelení, které povede do voleb romská aktivistka a antropoložka Lucie Horváthová. Vysoké preference mají i Věci veřejné, lídr Miroslav Petráň je známým architektem a zastupitelem v Pardubicích.
Na dohled pětiprocentní hranice jsou i Zemanovci, ani ti se ovšem nevymykají a voliče chtějí nalákat na prosazování dostavby R35. "Její urychlená výstavba může pomoci řešit nezaměstnanost v kraji," myslí si šéf kandidátky SPO Tomáš Vagenknecht, ten navíc věří, že SPO vrátí na scénu politický styl, kdy se sliby plní a dohody dodržují, což voliči ocení.
Shodné téma kampaně volí ovšem všechny strany bez ohledu na průzkumy České televize, z kterých vyplynulo, že lidi v kraji stojí spíše o péči o životní prostředí. Podle průzkumu by dalo 60 procent dotázaných přednost investicím do ochrany životního prostředí před rozvojem silniční dopravy.
Kraj ve faktechHlavními zaměstnavateli v Pardubickém kraji jsou zejména výrobci autobusů: Iveco Czech Republic z Vysokého Mýta a SOR Libchavy. |
Další díl, tentokrát o Olomouckém kraji, čtěte v úterý 20. dubna v deníku