Pondělí 2. srpna 2021, svátek má Gustav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Česko

Výkyv, či růst ČSSD? Raketový nástup se zřejmě nekoná, za rozpor ve volebních modelech může i metoda

Jan Hamáček. foto: Adolf Horsinka, MAFRA

PRAHA - Kdyby se k volbám do Poslanecké sněmovny šlo už letos v červenci, sociální demokracie by možná měla co slavit. Raketový nárůst voličských hlasů u ČSSD, vládního partnera ANO, se objevil ve volebním modelu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) Sociologického ústavu Akademie věd. Podle něj by straně hodilo hlas 13 procent voličů.
  15:27

Číslo je ale téměř trojnásobné ve srovnání s červnovým volebním modelem agentury Kantar. V něm ČSSD naopak oslabila a ve volbách by získala jen hraničních pět procent.

„Centrum pro výzkum veřejného mínění má systematicky a téměř stále u ČSSD, ale i KSČM, výsledky, které jsou nadhodnocené oproti ostatním volebním modelům. 13 procent je šíleně moc. Naopak ale Kantar dává ČSSD dlouhodobě poměrně nízké hodnoty,“ řekl serveru Lidovky.cz sociolog a expert na výzkumy veřejného mínění Jan Herzmann.

Rozdíly v pravděpodobných ziscích hlasů voličů mezi dvěma agenturami.

Rozdíly v pravděpodobných ziscích hlasů voličů mezi dvěma agenturami.

Oproti ostatním agenturám udává CVVM u sociálních demokratů dlouhodobě vyšší hodnoty přibližně o dvě a půl procenta. „Na tomto faktu není nic špatného. Každá agentura má své specifické tendence nadhodnocovat či podhodnocovat určité strany,“ uvedl pro Lidovky.cz Matouš Pilňáček z Centra pro výzkum veřejného mínění.

Před posledními volbami do Poslanecké sněmovny v roce 2017 věštil průzkum CVVM sociální demokracii 13procentní podporu, strana se ale nakonec přehoupla jen lehce přes sedm procent. Výrazně přestřelili i ve volbách v roce 2013.

Jednorázový výkyv?

Pilňáček připustil, že nynější osmiprocentní rozdíl mezi oběma průzkumy je nebývale vysoký, stejně jako i celková jimi změřená podpora u voličů sociální demokracie, která vzbuzuje pochybnosti.

„Buď se jedná o výkyv tohoto konkrétního měření, což se u výběrových šetření stává a u osobního dotazování je možné, že je i ovlivněno končícími opatřeními ohledně nového typu koronaviru. Je ale také možné, že jde o skutečný nárůst podpory,“ řekl serveru Lidovky.cz Pilňáček s tím, že to ukáže příští volební měření.

„Z našeho pohledu je pravděpodobnější, že se jedná spíše o jednorázový výkyv měření a ne skutečný nárůst. Pokud by se jednalo o nárůst, tak je pravděpodobně způsoben přechodem části voličů od hnutí ANO k ČSSD během koronavirové krize,“ dodal.

Herzmann připouští, že popularita stranického předsedy Jana Hamáčka v době koronaviru narostla, ale volební modely ostatních agentur nic podobného nenaznačují. Vylučuje, že by v případě 13procentního výsledku CVVM mohlo jít o zaplacený volební model tak, aby z něj sociální demokracie, jejíž obliba dlouhodobě klesá, vyšla optimističtěji.

Jen osobní rozhovory? Přežitek

S čísly může různě zamávat také způsob nabírání dat, který jednotlivé agentury při zjišťování oblíbenosti politických stran využívají. „Například Kantar má vyšší výsledky oproti ostatním agenturám u Pirátské strany a agentura STEM má nadprůměrné výsledky pro hnutí ANO. Je to nutná daň za to, že je zvolena jedna konkrétní metodologie,“ míní Pilňáček z CVVM. Právě u nich se respondentů dotazují osobními rozhovory, kdežto Kantar, který modely i preference zpracovává pro Českou televizi, využívá metodu počítačem podporovaných telefonických dotazníků.

„Myslím si, že éra, kdy se volební modely stavěly na osobním dotazování, je pryč. Mělo by se kombinovat i online či telefonické dotazování. Ideálně všechny tři,“ míní Herzmann s tím, že osobní dotazování vede spíše k zastižení starší generace, k níž patří spíše voliči levice a naopak třeba u online dotazování je pravděpodobnější, že má záběr na mladé.

„Nejde o starší, ale spíše usedlejší a méně aktivní lidi,“ myslí si ale sociolog Daniel Prokop, podle nějž pak telefonicky odpovídají hlavně ti aktivnější se zájmem o dění i politiku.

Zakopaný pes může být ve způsobu vyptávání nebo výpočtu volebního modelu. Obecně ale soudí, že metodika, kterou využívá Kantar nebo i Phoenix Research, tenduje k tomu, že dává sociálním demokratům spíše nízké volební výsledky a naopak metodika CVVM tenduje k vysokým výsledkům. Kupříkladu u Okamurovy SPD má Centrum pro výzkum veřejného mínění naopak tradičně hodnoty pod pět procent. Herzmann považuje za problematické, že tento výsledek nevychází ve volebních průzkumech u žádných jiných agentur.

13 procentům pro ČSSD se nejvíce přiblížila v květnu agentura STEM s výsledkem 8,9. I ta se voličů dotazovala osobně.

LETNÍ SOUTĚŽ: Přidejte svůj tip na výlet a hrajte o jednu z 10 krásných cen
LETNÍ SOUTĚŽ: Přidejte svůj tip na výlet a hrajte o jednu z 10 krásných cen

Vkládejte svoje tipy na výlety s dětmi a vyhrávejte hodnotné ceny po celé léto. Sdílejte svoje oblíbená místa, hodnoťte tipy ostatních, hrajte o...

Mohlo by vás zajímat