130 let

Warholova auta v Albertině

Česko

Ve Vídni jsou k vidění sítotisky, které Andy Warhol těsně před smrtí vytvořil pro Mercedes

Portréty nádherných aut vytvořené čtyřmi umělci vystavuje do 16. května vídeňská Albertina. Největší zájem návštěvníků ovšem budí kolekce Andyho Warhola, která také představuje největší část originální expozice.

Jedná se o poslední cyklus děl, nazvaný Cars (Auta), na němž americký zakladatel pop-artu pracoval těsně před svou náhlou smrtí. Série sítotisků na plátně vznikla v letech 1986-87 na zakázku automobilového koncernu Daimler k jeho stému výročí založení. Z původně plánovaných osmdesáti obrazů jich Warhol stačil dokončit pouze pětatřicet. Jejich hodnota je dnes odhadována výš než cena skutečných aut. Kolekce Cars byla prezentována po Warholově smrti ve velkých světových muzeích. Nyní je kompletně vystavena opět po dvaceti letech, navíc doplněna o díla Američanů Roberta Longa (1953) a Vincenta Szareka (1973) a švýcarské umělkyně Sylvie Fleury (1961).

Pro umělecké zdokumentování historie automobilu vybral Warhol osm typů mercedesů. Zahrnují modely Mercedes-Benz Typ C 111 Foto Albertina

aut vyrobené od roku 1886 do roku 1970. K jejich vyobrazení zvolil sytě červenou, modrou, zelenou a žlutou barvu, aby podtrhl křivky karoserií.

Požadavku, aby Warhol zdůraznil přínos automobilu jako pokroku pro lidstvo, se umělec zhostil tradičně po svém. Jednoduše a zároveň originálně. „Vytvořil barevný kaleidoskop představující milníky na cestě automobilu a dokázal při tom oscilovat mezi luxusem a vulgaritou. Jeho automobily jsou vznášející se ikony,“ uvedl k expozici historik umění Werner Spies, který je zároveň spoluautorem katalogu.

Warhol vycítil, co který model potřebuje. Nápadně krásným křivkám sportovních aut přidal na atraktivitě zářící barvou, historické modely naopak ladil do pastelových tónů a pro názorné připomenutí pokroku techniky volil zajímavé grafické prvky. Daimler Motor Carriage z roku 1886, který připomíná spíše pohodlnou rikšu se třemi koly, má barevně odlišenou převodovku a řídicí zařízení, které bylo předchůdcem dnešního volantu.

Bílá autonehoda Série aut, kterou umělec pojal jako symbol svobody, nezávislosti a krásy, spojený se životem celebrit, je právě u Warhola velmi překvapivá. Automobilem jako uměleckým objektem se totiž Warhol zabýval již v roce 1963, kdy vytvořil sérii nazvanou White Car Crash (Bílá autonehoda). Tehdy však ve Warholově tvorbě představoval automobil stejně jako letadlo prvek destrukce.

„Všechno, co dělám, souvisí se smrtí,“ řekl tehdy umělec. O více než dvacet let později, když tvořil sérii Cars, oslavující narození automobilu, naopak připojil svůj oblíbený výrok: „Umění znamená mít rád věci.“ Posun v uměleckém vidění automobilu představuje i vystavená tvorba tří současných umělců, kteří na Warholovu sérii určitým způsobem navázali. Zejména pak Robert Longo, jemuž byla v roce 1995 nabídnuta stejná zakázka jako Warholovi. Ten na rozdíl od svého slavného předchůdce vytvořil pět elegantních černobílých portrétů, připomínajících fotky z katalogů. Vincent Szarek si z mercedesů vybral jen některé umělecky zajímavé prvky, které posloužily jako východisko pro jeho objekty.

Myšlenkově se k Warholovi asi nejvíce přiblížila Sylvie Fleury, autorka šesti videoprojekcí. Krásu karoserií spojila s ladnými křivkami ženských těl, světem módy a byznysu. Určitým způsobem doplnila jeho představu o autě jako pohodlném luxusnímu doplňku, v jehož lesku se odráží život celebrit, který Warhol tak rád oslavoval.

***

Andy Warhol. Cars Spolu s Robertem Longem, Vincentem Szarekem a Sylvií Fleury Albertina, Vídeň, do 16. května, vstupné 9,50 eura

Autor: