• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Zaměstnanci se bouří proti snědé uklízečce

Česko

PORAĎTE SI NAVZÁJEM

Zaměstnal jsem jako uklízečku Jihoameričanku. Má trochu snědší pleť a na zaměstnance působí jako Romka. Začali dělat scény, skoro si berou domů klávesnici, aby o ni náhodou nepřišli. Požadují, abych ji propustil. Co mám dělat? VAŠE ODPOVĚDI

Pokud uklízečka pracuje O. K., tak chyba je u zaměstnanců. Je úplně jedno, zda to bude Romka, Polka, Ukrajinka atd. Znám české uklízečky, které mají VŠ a uklízí na mateřské dovolené, nejedna zaměstnankyně jim nesahá ani po kotníky a chovají se stejně. Naše mladá společnost pokládá uklízečky za negramotné lidi. To budete zaměstnancům neustále ustupovat?

Helena

Tak ať si uklízejí sami!

Novák

Není nad věcný přístup. Rasismus jako předpoklad je nepřijatelný, ovšem rasismus z konkrétních velmi špatných zkušeností taky nelze ignorovat, natož nechápat. Pokud si berou domů klávesnici, jde o jejich věc. Pokud uklízečka něco udělala, je to třeba řádně prošetřit. Vyhněte se alespoň pro začátek nejen pozitivnímu, ale i negativnímu rasismu a vycházejte ze skutkových podstat, tedy z toho, co kdo skutečně dělá a nedělá, jak si plní své povinnosti. Do vztahů mezi zaměstnanci můžete a musíte zasáhnout tehdy, když vás o to sami žádají nebo když záležitost ovlivňuje pracovní záležitosti, jinak ne. Nemůžete zaměstnancům předepisovat, co si mají myslet, ale také byste se jimi neměl nechat vydírat.

Pavel

Jak to vidí Moderní kariéra LN?

Psycholog Luděk Kazda upozorňuje, že problém je celospolečenský a nelze lámat přes koleno. „Averze vůči jiným etnikům může pramenit z negativní zkušenosti - a dostat se tak i na vaše pracoviště,“ říká Luděk Kazda a dodává, že svoji roli může sehrát i skupinová dynamika, kdy někteří podlehnou tlaku skupiny. Nejjednodušším řešením by bylo paní uklízečku propustit.

„Zřejmě jste ale slušný člověk, který takové řešení odmítá,“ komentuje otázku Luděk Kazda a přináší jiné řešení: „Doporučil bych vám si se zaměstnanci individuálně nebo ve skupině pohovořit a zvážit jejich argumenty, pro i proti. Vaše zkušenost vám řekne, na jakou stranu se přiklonit.“

Vendula Hluzinová ze společnosti Pragma má i recept, jak vyřešit vaše dilema s podporou zaměstnaneckého prostředí. „Pokud vám záleží na tom, aby zaměstnanci věděli, že je podporujete, na začátku je o tom ujistěte. Pak ale stanovte hranice, kam jste ochotný ve své vstřícnosti zajít,“ říká Vendula Hluzinová a dodává, že v tomto případě by zaměstnancům vstříc nevycházela.

Petr Švihel

PŘÍŠTÍ OTÁZKA

Jak se zachovat k nabídkám, které mě jenom zdržují?

Mám problém odmítat lidi, protože mi to přijde neslušné. Mám pocit, že bych svůj čas využil daleko lépe, kdybych se naučil zvládat různé nabídky, které se na mě hrnou ze všech stran - nejen v práci. Ze slušnosti si všechny vyslechnu a přemýšlím nad nimi, i když jsou to třeba žebráci na ulici. Stejně tak se za mnou zastaví kolega popovídat si a já nikdy neumím dát najevo, že mě zdržuje. Jak se zachovat? Mám se naučit být trošku hrubější? Řešíte problém týkající se kariéry či práce? Napište nám na petr.svihel@lidovky.cz.

lidovky.cz

Více informací naleznete na www.lidovky.cz/poradny

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy