130 let

Zoufalý útěk před stářím

Česko

Babička - Snímek o nevšední ženě jde do českých kin

„Zrekonstruovaný dokument“ Babička je tragikomedií o obtížnosti partnerského soužití v dnešní době.

Když se zklamaná padesátnice Tamara rozloučí s dalším budižkničemu, který se jí uhnízdil doma na gauči, pojme výběr partnera zgruntu jinak. Na internetové seznamce si podá mírně lascivní inzerát (věkový strop kandidátů třicet let, podepsána „Mačka Tereza“). Přihlásí se jí přes 600 mladíků. Jestliže své vrstevníky Tamara vnímala jako lenivé rozumbrady bez ideálů, s jejich potomky spadla z bláta do louže.

Na podobný inzerát samozřejmě odpoví jen poměrně úzká skupina lidí. Přesto diváka šokuje, jaké existence Tamaře vstoupí do života. Místo vášnivého sexu jim je žena nucena dělat mámu, fouká jim bolístky, přistupuje na jejich bizarní praktiky atd.

Nejdřív je film kopou legrace. Když Tamara diskutuje s partnerem - povalečem, „drbe chlapy“ s kamarádkou nebo si na evidenci nápadníků nalinkuje nový sešit, jde o neokázale vtipné, ale o to zábavnější scény, které zprofanovanému sousloví „laskavý lidský humor“ vracejí původní význam.

S příchodem prvních „milenců“ se však do výbuchů smíchu vmísí hořká pachuť. Jeden si Tamaře v kouzelně výmluvném gestu položí hlavu na rameno, jiný jí spravuje splachovadlo a kuchyňskou linku, ale sexu se úspěšně vyhýbá... První vrchol (nebo spíš dno) divákova zoufalství pak představuje mladíček, který s latexovou maskou na hlavě nutí Tamaru plazit se po zemi. Ta se však nevzdává a znovu a znovu nachází sílu doufat, že ten další už bude ten pravý.

Aby film nebyl jen sledem postaviček a zklamání, zapojuje do něj režisérka Zuzana Piussi i výpovědi Tamařiných dospělých dětí a bývalého manžela. Ty hrdince dodávají třetí rozměr a zároveň její soužení zasazují do kontextu dneška. Trefný je zejména synův komentář, že v dnešní době jsou všichni unavení a na sex stejně není čas.

Co do metody je Babička dokumentem podobného typu jako Česká RAPublika: nesnímá dění úplně pasivně, nýbrž hlavní hrdinku staví do situací, jež pak zaznamenává. Je to přístup legitimní, protože těžiště filmu tak jako tak vzniká přímo před kamerou a jinak by natolik intimní téma ani natočit nešlo. Fakt, že se účastníci filmu chovají tak, jak se chovají, i při vědomí, že jsou natáčeni, o nich vypovídá víc, než by dokázala skrytá kamera.

Někomu může premisa Babičky připadat lacině skandální. Výsledek však žádné levné kontroverze vzbuzovat nechce. Je zábavným i smutným portrétem ženy s trápením, jež s ní jistě sdílí i nemalé množství jejích vrstevnic. Nenormální na Babičce totiž vůbec není ta atraktivní paní, která ještě nechce odejít do sexuálního důchodu a statečně čelí stáří, nýbrž fakt, že tak dlouho nemůže najít vhodného partnera ani mezi muži svého věku, ani mezi daleko mladšími.

HODNOCENÍ LN *****

Babička

Slovensko/ČR 2008 Scénář: Tamara Archlebová, Zuzana Piussi Režie a kamera: Zuzana Piussi Hudba: Živé kvety Vystupují: Tamara Archlebová, Broňa Markušová, Matej Borovička, Lukáš Chládek, Lukáš Slovák, Milan Chalmovský a další Distribuce v ČR: Cinemart Premiéra: 26. 2. 2009

S příchodem prvních „milenců“ se do výbuchů smíchu vmísí hořká pachuť

Autor: