Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Filmové premiéry: působivý Schmitzer, mdlá Diana i slovenské originály

Kultura

  14:00
Novinkám v kinech kraluje umírající malíř v podání Jiřího Schmitzera v novém filmu Zdeňka Tyce Jako nikdy. Konkurencí mu je životopisné drama o princezně Dianě, kolekce slovenských filmů v čele s kontroverzním dokumentem Kauza Cervanová nebo animovaný Oggy a škodíci.

Petra Špalková, Jiří Schmitzer a Taťjána Medvecká ve filmu Jako nikdy. foto: Falcon

Bohémský výtvarník, kterého na cestě k očekávanému konci doprovázejí dvě osudové ženy (v podání Petry Špalkové a Taťjany Medvecké), je hlavním tématem snímku režiséra Zdeňka Tyce, který má za sebou filmy jako El paso (2008), Smradi (2002) nebo Žiletky (1994).

"Českých filmů, které se snaží nahlédnout pod povrch a něco pravdivě sdělit, je v poslední době vskutku poskrovnu. I proto je na vznik snímku Jako nikdy nutno hledět s povděkem. Byť je v některých ohledech problematický," hodnotí Tycův film redaktor Lidových novin Marcel Kabát. Jeho recenzi si můžete přečíst v dnešním vydání tištěných novin.

Dlouho očekávaná Diana je mdlá a nevěrohodná

Životopisný snímek o posledních dvou letech života britské princezny, která až do své tragické smrti patřila k nejpopulárnějším osobnostem své doby, kritici navzdory hvězdnému obsazení (Naomi Watts) strhali už v prvních ohlasech. Výjimkou není ani české přijetí snímku. Recenzenti hovoří o nudě, chladu, banalitě a klišé.

"Od filmu o princezně Dianě by jeden čekal dávku sentimentu, pikantní skandálnost, možná i evokaci doby. Ve snímku režiséra Olivera Hirschbiegela se z toho nenajde nic. Ani ten sentiment se v něm nemůže pořádně projevit, byť snaha by tu možná byla. Diana je film dokonale prázdný, bez postav, myšlenek, obrazů, čehokoliv. Romantický ve stejné míře jako jiný a o hodně lepší Hirschbiegelův film – Pád Třetí říše," píše ve své recenzi Ondřej Štindl. Celou ji najdete v dnešním vydání Lidových novin.

Slováci angažovaní i intimní

Kolekci pěti různorodých snímků přináší kolekce Současný slovenský film, která zahrnuje například kontroverzní dokument Kauza Cervanová režiséra Roberta Kirchhoffa, jež se ve svém osmiletém pátrání znovu otevřel čtyřicet let starý, ale dodnes zpochybňovaný případ vraždy mladé medičky. Film byl nominovaném na cenu Evropské filmové akademie v kategorii dokumentů.

Kolekce nabízí i satirický portrét slovenského nacionalismu ve snímku Krehká identita režisérky Zuzany Piussi, která byla za svůj nekompromisní pohled na slovenskou společnost a politiku v minulosti obviněna z několika trestných činů. Zcela jiný styl ukazuje ve filmu Nový život dokumentarista Adam Oĺha, který předkládá intimní portrtét své vlastní rodiny, otřesené nečekaným odchodem otce. Křehký snímek, prodchnutý lehkým humorem, získal cenu diváků na festivalu v Jihlavě.

Hrané filmy zastupuje debut Mátyáse Priklera ďakujem, dobre, v němž si jednu z hlavních rolí zahrál Miroslav Krobot, a film Miry Fornayové Můj pes Killer, který už má na kontě řadu domácích i zahraničních cen včetně Tiger Hivos Award z Mezinárodnío filmového festivalu v Rotterdamu a nejnověji nominaci na Evropské filmové ceny.

Dvě ženy Roberta Rosselliniho

Dramatické milostné vztahy velikánů světového filmu - režiséra Roberta Rosselliniho a hereček Ingrid Bergman a Anny Magnani  - odkrývá italský dokument Bergman & Magnani: Válka vulkánů. Režisér a scénárista Francesco Patierno předkládá divákům pohled do zákulisí natáčení Rosselliniho snímku Stromboli (1950), vypráví o jeho setkání s herečkou Ingrid Bergman, či o reakcích katolické církve na tento oceňovaný Rosselliniho film.  

Velkou roli hraje ve filmu, založeném na archivních snímcích, syrová příroda Liparských ostrovů, které byly kulisou jak k filmu Vulcano s Annou Magnani, tak k filmu Stromboli, který vedl k uměleckému i milostnému vztahu mezi Rossellinim a Ingrid Bergman.

Premiéry tohoto týdne uzavírá animovaná francouzská komedie pro děti Oggy a škodíci. Příběhy tlustého kocoura Oggyho a jeho kamarádů švábů se tak po televizním seriálu a vydání na DVD dostali na plátna kin.

Autor: