Velmi diskutabilní!
Případnější by bylo vidět Derridu očima Frommova studenta, který by hned odhalil fázi odabsolutnění hodnot jako nutný krok při dospívání lidstva.Ipsissima verba jednoho nazaretského rabína, kterého si pak uzurpovalo jiné náboženství, ho ve srovnání se soudobou literaturou (zachycenou v Pirkej Avot) staví do středního proudu - a tento nijak extremistický rabín, na něhož se odkazuje euroatlantická civilizace, říkal "a větší skutky nad tyto činiti budete". To říkal svým žákům o činech svých a činech svých následovníků. Znovu opakuji, byl to rabín "středního proudu". Z toho je jasné, že betonování absolutních hodnot není v základech oné tradice, na níž se mnozí bohapustě odkazují.Opačným extrémem k držení "absolutních hodnot" je však, ano, souhlasím, rozpad všech hodnotících soudů. Jenomže to, co je těmito limity vymezeno, co se nachází na "cestě" mezi nimi, není automatické zglajchšaltování všeho na jednu hromadu! Už jenom "prováděcí pravidlo" k Desateru (nečiň druhému, co nechceš, aby činil tobě) je velmi výrazným hodnotovým vodítkem. A nezdůvodňuje skutky tím, že by se to "pánubohu nelíbilo", ale mnohem případněji tím, že by se to "tobě samému nelíbilo". To skutečně není žádný mravní relativismus (nebereme-li jako etalon to, co by se třeba líbilo masochistovi apod., pochopitelně).Kritici kritiků "absolutních pravd" se sami dostávají do pasti, když podsouvají historickému relativismu, že si nárokuje platit absolutně - když ho předtím charakterizují odmítáním absolutních pravd. Dostávají se do podobně trapných situací, jako president, když ve svém svatováclavoklausovském projevu brojil proti pokrokářům a plédoval pro tradice a konzervativismus - a pak bez mrknutí oka, na téže slavnosti, tentýž den(!) přijal Bibli, ilustrovanou Salvátorem Dalím. To je opravdu asi kouzlo nechtěného, dárci asi netušili, že Klaus vystoupí s takovým protipokrokářským, téměř tmářským projevem. Uvidíme, jestli dá prezident tu daliovskou bibli do frcu - měl by, aby se zachoval koherentně. (I když u Klause je myslitelné i jiné řešení, že prohlásí surrealistu Daliho za konzervativce - což z pohledu dnešní utržené doby by možná nebylo až tak absurdní - a jeho zpochybňování církevních konvencí za takovou milou svého druhu tradici - což by možná při vzpomínce na Chestertona a další také nebylo až tak mimo mísu). Potom by ovšem bylo nutno vyjít při interpretaci Klausova tradicionalismu z této surreálně-existencialistické pozice. Klause lze dát za příklad, že držení se absolutních, pouze konzervativním tradicionalismem viděných hodnot v doufání, že právě toto držení se zuby nehty zachrání bílého muže, je mylné. Je to defenzívní, v podstatě nekrofilní postoj. Nutno na druhou stranu dodat, že extrémně rouhačský a hodnotově vyprázdněný postoj je taktéž k životu neuctivý.A ještě jednu poznámku: ať už Derrida mluvil a psal cokoliv, je důležité vědět, co dělal. Na rozdíl od mnoha, většiny dalších svých západních kolegů, Derrida svými aktivitami prolamoval železnou oponu (jezdil např. přednášet na bytové semináře prof. Hejdánka, tedy co já vím - a divil bych se, kdyby to bylo všechno). Přiznám se, že jsem ani filosofii prof. Patočky moc nerozuměl, holt, není to dáno každému - ale statečným činům těchto dvou mužů jsem rozuměl velice. A nebyla to legrace. Prof. Patočka zemřel po vyčerpávajícím výslechu na StB. Prof. Derrida strávil Silvestra ve vazbě poté, co mu v průběhu přednášky v nějakém pražském bytě dala StB v hotelovém pokoji do zavazadla nějaké drogy, které pak při jeho odjezdu z republiky "slavně odhalila". Derrida dostal na celu jednoho kriminálníka, který si chtěl povídat, a Derrida vůbec netušil, co se po něm chce, kriminálník začal být vzteklý a agresivní, a Derrida se docela důvodně začal obávat o své zdraví.... ... kdoví, jestli si takto paradoxně Derrida téměř nesplnil "svůj sen o násilí"?!?Takže, pokud jejich filosofie měla něco společného s jejich činy, jak oni sami tvrdili a jak je všeobecně přijímáno, pak asi na té jejich filosofii opravdu něco bude !! Bude potřeba se na ně podívat ještě jednou, lépe, pozorněji. A z více stran