O tom, kdo si hlavní cenu odnese, bude rozhodova mezinárodní porota. Ceny se budou udělovat v několika kategoriích, letos jsou podruhé zahrnuty i slovenské snímky.
Soutěže nových českých a slovenských celovečerních hraných a animovaných filmů se letos zúčastní 12 snímků, posoudí je porota ve složení režisér, scénárista a producent David Ondříček, polská režisérka Dorota Kedzierzawska, ředitel ukrajinského festivalu Molodist a člen Evropské filmové akademie Andriy Khalpakhchi, makedonská herečka Verica Nedeska a slovenský distributor Michal Drobný.
Více o festivalu Finále Plzeň zde: |
Do soutěže dokumentárních filmů je nominováno 17 snímků, ze kterých držitele Zlatého ledňáčka vybere porota ve složení slovenský dokumentarista Robert Kirchhoff, francouzská filmová pedagožka Héléna Fantl a uznávaná maďarská režisérka Ágnes Sós. V kategorii televizní tvorby se letos do soutěže dostalo 16 děl (9 snímků v sekci cyklická, seriálová, tvorba a 7 v sekci necyklická, filmová, tvorba).
Trnka jako znovuzrozený
Festival zahájí v neděli večer premiéra digitálně restaurované verze Trnkových Starých pověstí českých. Toto mezinárodně oceňované dílo je prvním českým celovečerním animovaným filmem, který prošel náročným procesem restaurování. Zajistil ho Národní filmový archiv s významnou finanční podporou projektu Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015 a Ministerstva kultury ČR. Restaurování proběhlo v laboratoři Magyar Nemzeti Filmalap v Budapešti, která zvítězila v mezinárodní soutěži.
Restaurování Pověstí:Staré pověsti české jsou v NFA uchovávány na filmových materiálech různé generace, které mají dohromady délku téměř 30 kilometrů. V celkové délce má film 119 879 okének obrazu, každé z nich bylo čištěno samostatně. |
„Snažíme se, aby film i v digitální podobě vypadal jako v prvního uvádění. Na jednu stranu tedy odstraňujeme škrábance či nečistoty, které přinesl čas, na druhou stranu se snažíme zachovat podobu filmu vyrobeného v 50. letech minulého století s použitím tehdejší techniky a pracovních postupů a dostupné filmové suroviny. Oproti předchozím projektům je tento specifický v tom, že se jedná o animovaný snímek, využívající loutky a krokovou animaci,“ vysvětluje Anna Batistová, ředitelka sekce audiovizuálních sbírek NFA.