Co přiměje lidi, kteří se nehodlali v ničem angažovat, změnit názor? Že je něco naštve. Zrod politické aktivity je spojen s pocitem: Tak tohle už je moc. A to je taky důvod účinnosti negativních kampaní. Lidi si na ně stěžují, ale málo platné, pamatují si je, a to se počítá.
Negativní kampaň nepochybně vyhrála sociálním demokratům podzimní volby. Dokázali vyvolat v lidech pocit, že se na nich vláda dopouští bezpráví, a dodat jim konkrétní, názorný symbol - třicetikorunový poplatek. Bylo to demagogické, ale vláda byla zaslouženě potrestána za to, že nedokázala reformy obhájit a dát najevo, že ví, že občany něco stojí.
Jak mohla vláda bojovat? Kombinací negativní a pozitivní kampaně. Měla ukázat, co bylo možné díky poplatkům ve zdravotnictví zlepšit, a co chce tudíž ČSSD zničit.
V ODS dosud panoval vůči negativní kampani ostych, snad z obavy, že jejich voliči by jim ji neodpustili. Pro evropské volby se občanští demokraté rozhodli poprvé změnit taktiku. Uvidíme, zda se jí dosud vyhýbali z útlocitu, anebo proto, že ji neumějí.
- 11. února 2009 8:27