• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let
Vejce

Vejce | foto: Reprofoto

Dovezte si Velikonoce

Názory
  •   9:13
Henry Ford, zakladatel masové výroby automobilů, prodával svůj legendární model T pod známým sloganem: Zákazník může dostat vůz jakékoliv barvy, pokud si vybere černou. Proč zrovna černou? Proto, že Ford ji měl rád? Ne, ale zjistil, že černá barva schne nejrychleji, což zrychlilo produkci na běžícím pásu.
Přesně tak to chodí i při „výrobě“ českých vajec. Zákazník může dostat vejce jakékoliv barvy, pokud si vybere hnědou. Produkce hnědých vajec je totiž nejlevnější. A že se blíží Velikonoce, doba poptávky po vejcích bílých, vhodných k obarvení? Ta se musí speciálně dovážet.

Tohle pro leckoho překvapující zjištění vede k několika závěrům. Masová „výroba“ vajec podléhá týmž zákonitostem jako masová výroba automobilů.

Pro lidi spjaté s venkovem to zní hrozně, orwellovsky, ale s lobbistickou skupinou farmářů to nehne. Jak to, že neposkytují bílá vejce, tedy to, co chtějí zákazníci a co bývalo běžně na trhu? Jak to, že jim dosavadní stav vyhovuje? Když se na to tak spotřebitel kouká, maně ho napadne řešení hodné Klementa Gottwalda: všechna vejce dovážet a kulaky zlikvidovat jako třídu.
Autor: Zbyněk Petráček
  • Vybrali jsme pro Vás