130 let
Kreditní karty (ilustrační foto)

Kreditní karty (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

ZLÁMALOVÁ: Je kam jít

Názory
  •   8:27
Dobré zprávy jsou vzácné. A tohle je určitě jedna z nich. Konečně se stáváme sebevědomými zákazníky, kteří si nenechají všechno líbit.

Nové, dravé, vstřícné banky lákají čím dál víc klientů velkých finančních domů. Ty si dosud byly jisty samy sebou, od zákazníků žádaly vysoké poplatky i úroky a za vklady naopak platily velmi málo. Česká spořitelna, Komerční banka či ČSOB si užívaly v Evropě unikátní komfortní postavení, když dokázaly velmi dobře vydělávat na klasickém konzervativním bankovnictví bez výraznějšího rizika. Většinu zisků jim vynášel rozdíl mezi úroky z vkladů a úvěrů a poplatky.

Ty si mohly dovolit účtovat nikoliv proto, že by tady nebyla konkurence. Klienti jim poplatky dovolovali, protože se za výhodnějšími podmínkami aktivně nestěhovali. Nikdo je k tomu neprovokoval. Velké banky byly spokojeny se svými podíly na trhu i zisky a status quo jim vyhovoval. Rozdíly v kvalitě a ceně služeb tady byly, jako motivace na výměnu banky byly ale příliš malé.

Pak si pár menších bank otestovalo, že lidé už se otřepali ze série bankovních krachů z devadesátých let a nebojí se jít k neznámé značce s atraktivní nabídkou.
Svou roli jistě sehrává i silné pojištění vkladů (zaručeno je 90 procent úspor z částky do 2,5 milionu korun). Tradiční banky stojí před slušnou výzvou, před níž nemohou uhnout. A kromě vítaného souboje o zákazníka mají zahraniční vlastníci našich velkých bank další důvod k opatrnosti, aby z nich nedělali své pobočky a nepřímo je nepřipojovali do evropské bankovní unie. Klienti už vědí, že mohou utéct.

Autor: Lenka Zlámalová