• Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Dívka (Ilustrační foto) | foto: Shutterstock

ZVĚŘINA: I dítě je zákazník

Názory
  •   10:34
PRAHA - Vypadá to jako samozřejmost, banalita, ale není to samozřejmost. Kavárna či restaurace si na dveře vylepí Dítě vítáno a kolemjdoucí ví, že jej s jeho antikoncepční úderkou, rozuměj početnější rodinou, přivítají a nebudou se mračit. Podobné aktivity jsou do značné míry civilizačními vymoženostmi, které zároveň podporují podnikání.
Kdyby třeba IKEA výrazně tratila na tom, že má ve svých obchodech přebalovací pulty, určitě by tam nebyly, stejně jako některé supermarkety v USA disponují pokladnou, ke které se neblížíte koridorem pamlsků. Jsou to příjemnosti, které leckdo ocení, a kdo je nepotřebuje, toho neobtěžují nebo se jim dotyčný může vyhnout.

Je výborné, že třeba iniciativa Dítě vítáno nefunguje na základě nějakého zákona či směrnice. Že k tomu byla potřeba jen dobrá vůle a dohoda, nikoli zásah státu. Stát dostane, co jeho jest, kavárnu či restauraci dle předpisu, co je navíc, je spontánní. Važme si toho a chraňme podobné aktivity před politickou třídou, která by nám to mohla zkazit. Nikomu není zatěžko si představit, jak nějaký poslanec bojuje za "naše děti", což by v posledku nepochybně přineslo byrokratickou torturu pro ty restauratéry a kavárníky, kteří měli dobrou vůli.
Autor: Martin Zvěřina
Témata: IKEA, USA
  • Vybrali jsme pro Vás