130 let

Diskuze

Neměli by vysoké školy řídit pouze profesoři?

Tři námitky Miloše Zemana proti jmenování profesorů komentuje ministr školství v demisi Dalibor Štys.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
S

Sebop

19. 1. 2014 12:14
Zajímavá, ale poněkud neproduktivní diskuse níže, neb ČKR a RVŠ
jakoukoliv změnu VŠ zákona a systému řízení VŠ zase spolehlivě zablokují. Jednak se neshodnou jak by to mělo být a pak by příliš mnoho rychle vykvašených "svazáků", pardon adademických senátorů, členů akademického Sovětu, by přišlo o vliv a pocit vlastní důležitosti.
0 0
možnosti
C

Ctenarcp

19. 1. 2014 14:36
Higher Education and Jobs - Anthony Carnevale, Georgetown
dávám do placu: Western societies struggle with the contradictions between the equality implicit in democratic citizenship and the inequality that accompanies free markets. To reconcile this conflict, mass education has been relied upon to serve as a merit-based pathway toward good work and full citizenship. Anthony Carnevale, Research Professor and Director of the Global Institute on Education and the Workforce at Georgetown University, discusses how the American reliance on education as the arbiter of opportunity fits well with our highly individualistic and independent culture. He notes that today’s deeply held belief in “college for all” is a unifying force that spans the political spectrum. It also reflects the reality of the shifting American economy: the share of U.S. workers with at least some postsecondaryeducation has more than doubled in the last 30 years or so. Furthermore, the middle class is declining as its membership is being sorted out based on educational attainment level; simply put, the educational haves are moving up and the have-nots are moving down. Carnevale acknowledges higher education’s traditional cultural and political mission to educate the citizenry, and emphasizes that it has a crucial economic role to fill as well. http://net.educause.edu/ir/library/pdf/ff0909s.pdf
0 0
možnosti
DS
....
Proto jsem chtěl minimální změn, ktera jen změní volby do senátů a přidá státní profesory s trvalými úvazky.
0 0
možnosti
S

Sebop

19. 1. 2014 11:29
Docela smutná pravda, žel...
Zkoumání inviduálních motivací ale již je z oblasti psychoanalýzy.
0 0
možnosti
C

Ctenarcp

19. 1. 2014 10:52
Průmysl, inovace, EUROhujeři, kmotři
Several bogus Italian companies have fraudulently obtained EU grants for renewable energy projects.http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-11848048 Chamber of Commerce faces allegations of EU funds fraudhttp://praguemonitor.com/2014/01/17/chamber-commerce-faces-allegations-eu-funds-fraud Scams in intellectual propertyhttp://en.wikipedia.org/wiki/Scams_in_intellectual_property
0 0
možnosti
K

Kiebitz

19. 1. 2014 0:20
Jak to mají na Al Azhar?
Evropská tradice prodloužila know how klášterů. Antická stoa by se složitým strukturám kynicky smála. Propadem tradičních autorit vyrostly školy skutečně vysoko, jak tokem peněz (žáci nechodí koledou), tak slovem. Politik je průměr, duchovní jen spiritualista. Lékař má 90 pacientů denně, tak společensky obohacující také asi moc není. Media musí prodávat, minimálně sebe. Je to krize institucí, od škol se chce víc, než mohou. Viagra zatím pro ně nenalezena.
0 0
možnosti
PS

Petr Svoboda

18. 1. 2014 10:27
... sirili ...
1) ... melo to byt v mailech, ktere posilali administratori MSMT resitelum, tam to neni, ted jsem je prosel. Duvod uzavreni eProjektu jsem se dozvedel XII/12 jako informaci z druhe ruky v rozhovoru s kolegou, ktery si zjistoval stav veci opakovanymi telefonaty na MSMT ... toz sirili a kdo se snazil, zaznamenal, ale ... ale nechme to uz byt, tahle debata by k zadnemu lepsimu vysledku nevedla. Ocenuji, ze jste se mnou ztracel cas.
0 0
možnosti
MH

Michal Hocek

18. 1. 2014 9:00
Kdyz uz jsem byl vyzvan
Kdyz uz jsem byl vyzvan ;-)Ja naprosto souhlasim s nutnosti reformy VS zakona, postaveni profesoru, akademickych senatu apod. Nema-li ta novela zakona byt paskvil, tak ale musi projit standardnim pripominkovym rizenim (vcetne RVS a CKR) a byt politicky prijatelna pro rozumnou vetsinu v parlamentu. To cele je zalezitost na 1-2 roky a z tohoto pohledy bylo opravdu nefer si brat navrzene kandidaty jako rukojmi (pres zrejme dobry umysl). Ti kandidati postupovali podle platnych zakonu a predpisu, vse splnili a byli VR universit navrzeni - ministr jako statni urednik je mel bez zbytecnych odkladu postoupit presidentovi. Myslim, ze na problem se uz upozornilo dostatecne a ted je treba (1.) soucasne kandidaty jmenovat (president to muze podepsat a ministr predat) a (2.) pracovat na novele VS zakona - ale to bude prace pro noveho ministra s politickym mandatem. Jakakoli "mezinovela" se jmenovanim od ministra nebo predsedy senatu to muze cele jedine zkomplikovat.
0 0
možnosti
DS
Na politiky v tomto spoléhat nelze
To se snad za ta desetiletí tvorby vysokoškolského zákona a standardů akreditační komise potvrdilo dostatečně. Univerzity totiž mají za úkol zkoumat pravdu a dále ji (včetně metody zkoumání) předávat studentům. A o pravdě, zejména té experimentálně ověřené, nelze hlasovat. Ba co víc - ona je, především na počátku, úplně individuální a chápe jí jeden nebo několik málo lidí. Takové téma je demokraticko - politicky naprosto neatraktivní.Je třeba hledat partnery tam, kde také potřebují pravdu. Zejména tedy v průmyslu, kde auta musí jezdit, domy musí stát a fotoaparáty fotografovat. Například. Tam se poznání zmnožuje a činí pochopitelným pro většinu lidí. Představa o novele VŠ zákona, která bude projednána a ODSOUHLASENA ČKR a RVŠ je, při vší úctě, nerealistická vize. Minimálně se PROTI vůli ČKR a (především) RVŠ musí prosadit změna systému řízení vysokých škol. Od jiného složení senátů se pak odvine jiné složení ČKR a RVŠ, ale především jiný cíl univerzit samotných: namísto současné výroby diplomů (čest výjimkám) zkoumání pravdy a předávání poznání. Ještě ale upozorňuji na další alternativu - že reformu VŠ prosadí průmysl sám. Nikoliv jako partner, ale jako ten, kdo diktuje podmínky. Tomuto scénáři jsme velmi blízko a pro autonomii univerzit, ale i poznání samotné, to nic úžasného nevěstí.
0 0
možnosti
PS

Petr Svoboda

18. 1. 2014 2:40
...
1) Dekuju za otevrenost - kdyby presne takovouhle informaci dostali z MSMT resitele v prosinci 2012, breznu 2013 a prosinci 2013 spolu s omluvou a prosbou o trpelivost, vzajemna komunikace mezi MSMT a resiteli by fungovala o dost lepe ... 2) ... no mate pravdu, ze z toho nejsem moudry ... obvykle prosazujete systemova a administrativne konzervativni reseni. Proto me prekvapuje Vase taktika resit mimo novelu VS zakona jmenovani profesorem tak, ze budete vyvijet tlak a nechate situaci dospet do krize, abyste to vyvedl z rovnovahy a zkusil dosahnout zmeny. Je to bezna vyjednavaci taktika, ale tomuhle konkretnimu provedeni nerozumim: i) Behem vznikajici krize jste mel na vyber bud nechat zodpovednost za zdrzovani jmenovani na sobe (sehrat onu roli uzitecneho idiota - ale za cenu ztraty casti podpory ze strany VS, kterou byste ale potreboval pro dalsi prosazovani zmen) anebo prenest zodpovednost za krizi co nejdriv na prezidenta (ktereho neco takoveho nikdy moc netrapilo). Pricemz vyhoda druheho postupu je, ze krize by byla stejna, ale mohl jste ziskat lepsi podporu ze strany VS. ii) Proc protahovat krizi zdrzovanim pokusu o jmenovani do momentu, kdy prestanete byt ministrem a Vase moc ovlivnovat dalsi vyvoj tak bude hodne omezena? To dava smysl jedine v pripade, ze mezi Vami, prezidentem a novym ministrem mela vzniknout dohoda o Vasi budouci pozici na MSMT, jejiz soucasti bylo nepredat jmenovani prezidentovi a za to si podrzet dalsi vliv na vyvoj okolo jmenovani profesoru ... to zni trochu jako ta konspirace pro vyvolani Suezske krize - ta existovala, ale jeji dusledky nebyly moc domyslene a Velkou Britanii to prislo dost draho ... iii) Nechat to takhle dospet do krize, aby se neco delo a nekdo (rektori?!) pochopil, ze do systemu rizeni VS a akreditaci se musi sahnout, taky postrada logiku. Na to by stacilo pripomenout plzenskou aferu, problemy s akreditacemi oboru na FF UK a nacucany vzdelavaci byznys ... ale pouzit jako rukojmi sedmdesat kandidatu na profesory, kteri normalne prosli VRF? ... jako taktika je to zvlastni ... Proste to zni vsechno prilis komplikovane ... tady ode me ze spodni casti potravniho retezce to jednoduse vypada jako ex post vysvetleni udalosti, ktere jste nemel pod kontrolou a snazil se je resit hlavne tak, abyste vyhovel prezidentovi ... no, vzhledem k tomu, ze se me ta jmenovani primo nijak nedotykaji, tak to budu sledovat a ucit se moudrym byti do doby, nez prijde muj cas :)
0 0
možnosti
DS
....
1) Takovou informaci jsme šířili. Bohužel mnozí to nezaznamenali nebo zaznamenat nechtěli. 2) Ad iii - Jelikož jsem velmi zblízka poznal postoj reprezentace VŠ (ČKR a RVŠ) k tomuto tématu při přípravě novely VŠ zákona, jedině toto bylo řešení. To, co zmiňujete, bylo přece známo i na jaře 2013 aniž by to mělo nějaké důsledky. Prostě se o tomto tématu odmítli bavit. Podle mne postavení profesorů a volba v senátech je jádrem zajištění kvality VŠ. Plus bylo třeba zajistit hladké jmenování rektorů, protože jinak by VŠ postrádaly statutární zástupce.Ostatně - nikdo MÝM rukojmím nebyl. Pokud pro VŠ je důležitá odborná kvalita kandidáta na profesora, tak ta byla přece potvrzena projednáním na velké vědecké radě. Tudíž mu příslušný děkan mohl klidně zvýšit plat a dát mu případné funkční místo na profesuru vázané. Tuto možnost pan rektor Bek ostatně potvrdil již před dvěma měsíci. Pokud to některý rektor (spíše však "podřízený" děkan) neudělal, pak je třeba konstatovat, že kandidáty držel jako svá rukojmí ve svém politickém boji. Čímž jsme zpět u voleb rektora,děkana a složení senátů, potažmo též ornamentální spíše než věcné úlohy profesorů (a trochu i poměrně bezmocného postavení rektorů) v současné podobě vysokoškolského zákona.
0 0
možnosti
DS
...
Ad 1. Může za to ministerstvo školství. Stejným způsobem jako ministerstvo práce a sociálních věcí může za nefunkční systém pro vyplacení sociálních dávek. A není zákonná cesta to okamžitě napravit. Jediná možnost byla ve veřejné soutěži získat nového dodavatel. Na provoz vvlastního systému nikdo nenavýší funkční mista. Proces výběru trvá déle než rok pokud to nemá být paskvil. Během této doby se musí soutěže zajistit náhradní cestou. Ad2. Moudrému napověz. ... Obecněji: zákon, kterým se řidí jmenování profesorem pochází z dílny ministrů Nejedlého, Štolla a Kahudy. Je na místě vyvíjet tlakna jeho změnu. Pokud nenastane alespoň drobná krize, nestane se nic. Že jsem sehrál roli užitečného idiota je mi fuk. Bez toho by se celý problém zase radši neřešil, jako to bylo při projednávání novely vysokoškolského zákona. Doufám, že snad už někdo pochopil, že je třeba do systému řízení vysokých škol a akreditací zasáhnout. I když. ... kdo nechce vidět, nevidí a navíc názor většiny bývá pravda bez ohledu na ffakta. ...
0 0
možnosti
PS

Petr Svoboda

17. 1. 2014 23:18
Diky za odpoved
Dobry den, dekuju za reakci. ad 1) bez ohledu na moje neznalosti verejnych zakazek a lhut to trva prilis dlouho, to byste asi mel uznat predtim, nez to zacnete vysvetlovat zrusenim zadavaciho rizeni na informacni system pro spravu grantu (40257/2011), odvolanim ucastniku a umrtim puvodniho autora systemu. Bavime o tom, ze MSMT od roku 2011 (dle cisla jednaciho) dosud nerealizovalo informacni system pro spravu grantu, ktere poskytuje. Od podzimu 2012 tu funguje provizorium, ktere poskozuje vztahy mezi administratory MSMT (kteri za to nemuzou, maji praci navic a jeste to od resitelu schytavaji z prvni ruky) a resiteli (kteri zbytecne ztraci cas dodavanim udaju, ktere uz MSMT dodali a jsou nastvani na administratory MSMT). Kdo za to muze? Vlastne nikdo. Takhle to proste chodi. S moji znalosti verejnych zakazek a jejich lhut tohle nijak nesouvisi. ad 2) nerozumim, jak kontrolni otazka souvisi s mym komentarem, ten smeroval k jedine veci: postoupeni jmenovaciho rizeni prezidentovi a preneseni zodpovednosti za zdrzeny jmenovaci proces na nej. Takhle zustala na krku Vam a zajimalo by me (a asi nejen me), proc jste to udelal? Nezlobte se, ale tvrzeni, ze jste nechtel riskovat, ze by se cely proces musel vratit na zacatek, zni alibisticky. Jednak si nedokazu predstavit, ze by prezident profesory nejmenoval, kdyby se jmenovaci navrhy dostaly k nemu na stul (jeho otravenost a chut posunovat veci na hranu je prece jedna vec, jit opravdu za tu hranu druha). Tak me zajima, jakym problemum jste se snazil vyhnout dva mesice pred skoncenim sveho mandatu, a nepostupoval obvyklym zpusobem - nepredal predal tech >60 nashromazdenych navrhu na jmenovani prezidentovi s tim, ze pokud si prezident preje se jmenovani zbavit, bude lepsi to projednat s ministrem, ktery bude mit silnejsi mandat - bude treba ve vlade, ktera ziska duveru parlamentu ...
0 0
možnosti