11. června 2019 5:00 Lidovky.cz > Zprávy > Noviny

Stát už ví, jak zdaní internetové giganty. Google nebo Facebook by měly odvádět sedm procent

Ministryně financí Alena Schillerová. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ministryně financí Alena Schillerová. | foto: ČTK

PRAHA Ministerstvo financí má hotový podrobný návrh nové daně, kterou by měly v Česku platit internetové giganty, jako je Facebook či Google. Resort nastavuje pravidla tak, aby se daň nevztahovala na zdejší největší internetový portál Seznam ani na další domácí firmy. Odvodu tak budou podléhat – možná už od půli příštího roku – společnosti s globálním obratem nad 750 milionů eur (19,4 miliardy korun) ročně, jež na našem území dosáhnou za kalendářní rok obratu minimálně 50 milionů korun za uskutečněné zdanitelné služby.

Ministerstvo uvádí, že návrh reaguje na dynamický rozvoj služeb digitální ekonomiky a narovnává podmínky v českém daňovém prostředí. „Je spravedlivé, aby firmy platily daně právě tam, kde vytvářejí zisk,“ říká ministryně financí Alena Schillerová.

Z firem, jichž se uvažovaný odvod týká, komentoval u nás situaci Google. Respektive v rozhovoru pro MF DNES jeho výkonný šéf Sundar Pichai. Firma chce jednat o případné úpravě pravidel zdanění v rámci společného postupu zemí OECD. „Proces je zdlouhavý, ale daňovou reformu podporujeme a chceme být v této oblasti konstruktivní,“ uvedl Pichai. Společnost, platící daně převážně ve Spojených státech, loni utržila globálně přes 136 miliard dolarů (z toho většinu z reklamy) a vydělala skoro 31 miliard čistého.

Česko nebude vyčkávat na společná evropská či globální pravidla, ale půjde vlastní cestou. Ta by měla do státního rozpočtu přinést ročně kolem pěti miliard korun.

Digitální daň by měla mít sazbu sedm procent z vybraných internetových služeb poskytovaných v Česku. K nim patří příjmy z umísťování cílené reklamy na daném internetovém portálu, z využití mnohostranného digitálního rozhraní (například internetového bazaru) a z prodeje dat o uživatelích. 

Najdete na Lidovky.cz