130 let

Režisér a jeho múza. Pedro Almodóvar a Penélope Cruzová na zářijovém festivalu v Benátkách představili film o vyrovnávání se s frankistickou minulostí Španělsk | foto: Profimedia

Premium

Doporučujeme

Autentické existenciální mrazení. Almodórovy Paralelní matky oživují mrtvé, aby historie neutekla

Orientace
  •   5:00

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Oživovat mrtvé, do toho se Pedro Almodóvar nechtěl nikdy pouštět. Ve svém posledním filmu Paralelní matky se o to nakonec přece jenom částečně pokouší, a to s tak samozřejmou jednoduchostí a přesvědčivostí, která bere dech. I proto je před dalším nádechem na konci filmu snadné zaslechnout režisérovu výzvu: „Zkuste to taky, ať nám historie neuteče!“

Španělé si letos poprvé oficiálně připomínali oběti Francova režimu. Slepé místo historie, které nikdo nechtěl moc zkoumat, protože se všichni báli toho, co se vyvalí na světlo světa. Strach z toho, co odhalené staré viny napáchají na kolektivním španělském sebevědomí, byl silnější než touha po poznání, touha konečně znát pravdu a také touha vrátit 114 tisícům mrtvých, kteří za Francova režimu zmizeli v masových hrobech, lidskou důstojnost.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás