Hlavní program festivalu nabídne celkem 35 představení, a pokud jde o zahraniční část, dramaturgii se tentokrát podařilo přivést velice zajímavou sestavu. V ní samozřejmě hraje prim oblíbenec evropských festivalů, nedávný laureát Evropské divadelní ceny, lotyšský režisér Alvis Hermanis.
Podle dramaturgyně Kamily Černé se festival o jeho inscenaci Sounds of Silence snažil tři roky, teprve letos se podařilo ji přivést. Vznikla v Novém rižském divadle a režisér se inspiroval koncertem Simona a Garfunkela v roce 1968 v Rize, který se nikdy nekonal. Jde o volné pokračování inscenace Dlouhý život, která rovněž objela Evropu včetně Plzně. Líčila každodenní život skupiny starých a osamělých lidí, žijících v jakési kombinaci domova důchodců a koldomu.
"Sound of Silence se odehrává ve stejném prostoru jako Dlouhý život, ale o čtyřicet let dříve, kdy jeho hrdinové byli mladí. Hermanis tu s nostalgickým humorem zachytil pocity, ideály a touhy lidí východní Evropy 60. let, které se přece jenom dost lišily od toho, co prožívala Evropa západní," uvedla dramaturgyně Kamila Černá.
Festival sleduje dvě hlavní dramaturgické linie: zaměřuje se na prestižní národní scény a jako v minulosti i na mladé evropské tvůrce. Po šesti letech se tak do Plzně vrátí Slovenské národní divadlo, tentokrát s dramatizací Anny Kareninové režiséra Romana Poláka, která obdržela pět nominací na divadelní cenu Dosky.
Inscenace trvá čtyři a půl hodiny, podle Černé je to ale čas relativní, jelikož je naplněný výjimečnými výkony herců. Režisér Polák umístil postavy příběhu na kluziště, kde se smekají, padají a znovu zvedají.
Další zahraniční hosté přijedou ze Srbska – Národní divadlo z Nového Sadu přiveze poetickou inscenaci Loď pro panenky, jejíž hrdinové procházejí světem pohádek.
V části věnované mladým evropským režisérům se představí Polka Maja Kleczewska inscenací Čechovova Platonova, která vznikla v Teatru Polskim z Bydhoště. Režisérka je považována za enfant terrible současného polského divadla, její interpretace klasiky budí protichůdné reakce. Inscenace, která se příznačně odehrává mezi ledničkou a počítačem jako atributy současnosti, je přístupná od 18 let.
S dalším netradičním pojetím přichází inscenace Shakespearova Kupce benátského v režii maďarského režiséra Sándora Zsotéra z Egeru.
Rozpočet Divadla činí v přímých nákladech stejně jako loni a předloni kolem deseti milionů korun. "Díky dobrému hospodaření jsme v minulých dvou letech neskončili ve ztrátě, což nám dovoluje objednávat projekty, o které stojíme," řekl ředitel Jan Burian.
Festival má i letos řadu doprovodných aktivit včetně off programu v bývalé železniční stanici Plzeň – Jižní předměstí, v někdejším pivovaru Světovar a pod širým nebem. Vstupenky jsou v předprodeji od pondělí.
Burian také upozornil na to, že Plzeň usiluje o titul Evropské hlavní město kultury 2015. "Jednou ze součástí projektu je stavba nového divadla v Plzni. Během festivalu představíme projekt nové multifunkční budovy. V budoucnu ovlivní i kvalitu této přehlídky, protože nám umožní dovážet technicky náročné inscenace, které dosud nebylo možno kvůli absenci technického a provozního zázemí u nás hrát," uzavřel.