130 let

Táňa Pauhofová jako Lída Baarová ve filmu Filipa Renče | foto: ČTK

V Německu kritizují Renčův film o Baarové: Pomíjí nacistické hrůzy, vyznívá jako parodie

Kultura
  •   10:47
BERLÍN - Jako snímek, který si všímá jen života meziválečných hvězd a pomíjí hrůzy nacistické vlády, hodnotí německé recenze nový film českého režiséra Filipa Renče Lída Baarová, věnovaný české filmové hvězdě a její milostné pletce s nacistickým ministrem propagandy Josephem Goebbelsem. Některé scény podle nich vyznívají spíš jako parodie než jako součást životopisného filmu.

Deník Sächsische Zeitung cituje Renče, že chtěl natočit milostný film. Podle listu přitom režisér zanedbává historické okolnosti. „Nadcházející hrůzy nacistického teroru se dotýkají blyštivého světa hvězd a mocných jen okrajově. Baarová tak nerozumí, proč její kolegyni zakázali hrát a Goebbels se jen zmíní o tom, že to byla Židovka,“ uvedl list.

Jako absurdní moment na hranici parodie působí podle listu filmová scéna, kdy ministra propagandy dožene k pláči nacistický vůdce Adolf Hitler, který mu zakáže pokračovat ve vztahu s Baarovou. Deník podotýká, že na středeční premiéře filmu v Praze se při této scéně ozýval z publika smích.

Hitler (Pavel Kříž) a Goebbels (Karl Markovics).
Simona Stašová v roli Lídiny matky.

Deník Trierischer Volksfreund vyjadřuje i pochyby o historické hodnověrnosti toho, že se Baarová do Goebbelse skutečně zamilovala. „Joseph Goebbels rozhodně nebyl Georgem Clooneym své generace. Byl malý, hubený a tělesně postižený. Jeho pravá noha byla deformovaná, takže kulhal. To mu později vyneslo přezdívku Kozel z Babelsbergu,“ píše list a vyjadřuje přesvědčení, že Baarová u ministra propagandy spíš hledala způsob, jak dále posunout svou kariéru.

Německé deníky také citují z českých recenzí, které film označují za romanci určenou pro export. „Jestli film přijde i do Německa, ale zatím není jasné. Kdo si tu ještě pamatuje na Lídu Baarovou?“ ptá se Trierischer Volksfreund.

Autor: ČTK