• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let
Z filmu Terezín: Láska za zdí

Z filmu Terezín: Láska za zdí | foto: Bohemia MP

Recenze

Čeští herci coby náckové jak z Alles Gute. Pokus o koprodukční drama z Terezína nevyšel

Kultura
  •   5:00
Prostředí terezínského ghetta si pro svůj debut na poli filmové režie vybral dvaapadesátiletý italský produkční Gabriele Guidi. Nebyl to šťastný nápad.

Že mohou tíživé osudy lidí, kteří za války prošli Terezínem, inspirovat silná umělecká díla, je nejen samozřejmé, ale i prakticky dokázané: je tu expresivní Daleká cesta Alfréda Radoka z roku 1948 či naopak mrazivě věcný Transport z ráje Zbyňka Brynycha z roku 1962.

Součástí české kinematografie je ovšem od nynějška také nový italsko-český koprodukční projekt. Natočil jej Ital Gabriele Guidi, o němž se lze dočíst, že se narodil v umělecké rodině, kariéru nicméně začínal ve finanční sféře a teprve posléze se posunul k pořádání divadelních a hudebních produkcí.

Do filmové branže se zatím zapsal jako produkční několika vlažně hodnocených titulů. S touto průpravou se Gabriele Guidi pustil do režie celovečerního filmu, jehož „fiktivní děj s reálnými prvky věnoval neuvěřitelnému příběhu mnoha umělců, kteří byli uvězněni v Terezíně a kteří, ačkoli se ocitli uvnitř tak tísnivého místa, dokázali zrealizovat neuvěřitelné série kulturních akcí“.

Titulní láska za zdí se odehrává mezi italským židovským klarinetistou Antoniem (Mauro Conte) a českou židovskou houslistkou Martinou (Dominika Morávková), kteří se poznali v Praze ještě před válkou. Posléze se oba ocitnou v Terezíně, kde se dlouho hledají, až je znovu spojí účinkování v orchestru, jehož fungování nacisté licoměrně podporují kvůli známé propagandistické akci.

Že štěstí milenců nebude trvat dlouho, je nabíledni. O něco překvapivější je, že o jejich příběh tu zase až tolik nejde, respektive nějak na něj není čas. Film totiž překotně zaměstnává řadu dalších postav: tak například Jan Révai hraje skladatele Hanse Krásu a nějakou dobu to vypadá, že středobodem děje bude nacvičování jeho dětské opery Brundibár. Není.

S dětmi má Láska za zdí nakonec nejvíc společné to, že děti z páté třídy by patrně natočily podobný film jako Gabriele Guidi a spol. (ale nesměly by předtím chodit do dramatického kroužku).

Terezín: Láska za zdí

Itálie, ČR 2023

Premiéra 2. listopadu 2023

Dalším českým hercem, který v Lásce za zdí našel uplatnění, je Vladimír Polák, jehož postava nemotorného violoncellisty má zřejmě vnést do děje odlehčení. Spíš jde ale o alter ego samotného režiséra, kterému také tragikomicky padá z rukou všechno, nač sáhne: od neduživé milostné zápletky přes zmatené terezínské reálie, polopaticky servírované kýčovité scény a nesoudržný děj až po postavy nacistů, které by mohly rovnou vystupovat v legendárním pořadu Šteindlera a Vávry Alles Gute.

I tady našli významné uplatnění čeští a slovenští herci. Za zvláštní zmínku stojí hrdinský výkon Karla Dobrého v roli esesáka, jejž hlavní hrdina rozpláče hrou na klarinet.

Ještě výrazněji se do sítnice vpálí slovensko-italská modelka a herečka Antonia Lišková, která se zřejmě uvolila přijmout roli upjaté dozorkyně jen za podmínky, že její postava bude ve skutečnosti hodná a statečná.

A tak se dočkáme vpravdě ohromující situace, kdy ji její nadřízený za pokus vyreklamovat Martinu (coby oddanou vychovatelku terezínských dětí) z transportu nejen nemilosrdně sepsuje, ale rovnou postaví ke zdi a nechá zastřelit.

Celá záležitost byla natočená v mezinárodní anglické verzi, ovšem do českých kin přichází s dabingem, který se potácí ve stejných nesnázích jako celý film a dodává výsledku nezaměnitelnou atmosféru převzatých televizních seriálů vysílaných ve čtyři odpoledne.

Nepomůže, že z jakéhosi paralelního vesmíru, kde je Láska za zdí o trochu zdařilejším dílem, sem spadlo pár dialogů na téma smyslu uměleckého snažení v bezvýchodné situaci.

Pro celkový dojem z tohoto pokusu o film je naivita příliš slabé a hlavně příliš shovívavé slovo.

Autor: Marcel Kabát