Kolega Will Tizzard z prestižního amerického týdeníku Variety s ní právě před pár minutami taky mluvil - a hned na chodbě před tiskovým centrem na mě nadšeně volal: "Měla jsi pravdu, bylo to zajímavé a cítil jsem se skvěle, jako bych se bavil se svojí babičkou!" A nebylo to tím, že Will je stejně jako Thelma Američan.
Ano, právě zdánlivě "méně slavní" (rozumějte méně mediálně známí) filmaři nám novinářům často připraví zážitek, na který pak vzpomínáme dlouho po festivalu.
Dneska v pět mám tu čest moderovat téhle dvorní střihačce režiséra Martina Scorseseho její masterclass, tedy besedu. Thelma se totiž do Varů nepřijela chlubit svými třemi Oscary za Zuřícího býka, Letce a Skrytou identitu, ale s filmy svého zesnulého manžela, geniálního britského klasika Michaela Powella.
Jo, a profilový rozhovor s ní si přečtete v příštím Pátku Lidovek. Běžím do Velkého sálu, kde od dvou běží Červené střevíčky, film starý šedesát dva let, právě díky Thelmě a režisérovi Martinu Scorsesemu zrestaurovaný za sumu, kterou jsem zatím nezjistila. Ale protože se jedná o půlmilionu filmových okének, musela to být hodně nákladná záležitost.
Jenže staré filmy si, stejně jako zásadní tvůrci, zaslouží, aby se na ně nezapomnělo.
Veronika BednářováVeronika Bednářová byla poprvé ve Varech v roce 1992 jako brigádnice v tiskovém středisku. Od roku 1996 píše pro karlovarský Festivalový deník, od roku 2002 je jeho šéfredaktorkou. Píše hlavně profilové rozhovory s hosty festivalu, moderovala mimo jiné zdejší tiskovky Roberta Redforda, Roberta De Nira, Dannyho DeVita, Harveyho Keitela, Morgana Freemana, Antonia Banderase a Johna Malkoviche. |