Středa 15. května 2024, svátek má Žofie
130 let

Lidovky.cz

Krásný hlas i na jevišti. Jiří Cerha se nesmazatelně zapsal do českého divadla

Kultura

  11:30
Jirka Cerha byl nejenom výtečný zpěvák a skladatel, ale také rovný chlap, člověk, který nikdy neměnil své názory ani kamarády, i když by to pro něj mohlo být výhodné. Jeho znělý čistý baryton s charakteristickým zabarvením byl pro všechny z inscenací, ke kterým složil hudbu, požehnáním, měl jedinečný výraz i emocionální hloubku. Měl výborné hudební nápady, originalitu a stejně tak uměl sloužit inscenaci, podílet se na ní s vědomím, že jde o týmovou práci.

C&Vocal (Jiří Cerha) foto: Jarmila Kutová

Pro Realistické divadlo na Smíchově, později Labyrint, poprvé skládal muziku v roce 1979 k inscenaci hry Daniely Fischerové Hodina mezi psem a vlkem, kterou režíroval Luboš Pistorius. Inscenace vyznívající proti režimu se dočkala jen čtyř repríz a pak byla zakázána. Fischerová v tomto svém dramatickém debutu vytvořila fiktivní proces s Françoisem Villonem a pomocí něj rozehrála dobře čitelný konflikt umělce se společností. 

Jiří Holoubek, Jiří Cerha a Zdena Tichotová, Spirituál kvintet (Tipsport arena,...
Jiří Cerha.

Cerhova hudba zněla ostře a naléhavě v souladu s tématem. S hravostí a vynalézavostí se pak chopil hudby k výtečné, vtipné i poučné inscenaci Stoppardových Travestií (1991, režie Karel Kříž) a v Realistickém divadle vzápětí přejmenovaném na Labyrint posléze zůstal až do jeho uzavření v roce 1997 a s ním také jeho soubor C&K Vocal, který zpíval v řadě dalších projektů.

Cerha byl autorem i několika větších prokomponovaných hudebně-dramatických celků. Šlo o vyhraněné autorské divadlo, kterému se také dobře dařilo v nově vybudované sklepní studiové scéně. První byla Dada opera Křeč mladosti, zdařilá a zčásti také zpívaná koláž z dadaistické poezie, Cerhova hudba výborně vystihla její nonsensové kouzlo.

Pak přišla rocková legenda o svatém Vojtěchovi Veslo a růže, kde spojil lyrické polohy s působivými sborovými chorály, následovaly Shakespearovy Sonety, postavené na zajímavém mísení žánrů. Úctyhodná byla i jeho scénická hudba k tetralogii antických dramat Pokořitelé Tróje, zejména pak zpívané pasáže chórů, které byly i zvukově nesmírně originální. 

Všechny tyto inscenace režíroval Karel Kříž, ale Cerha v Labyrintu spolupracoval i s jinými režiséry, například s Jiřím Fréharem, kterému napsal jiskřivou hudbu ke Claudelově hříčce Próteus. Jirka v divadle fungoval jako hudební dramaturg a určitě ovlivňoval dramaturgicko-inscenační styl Labyrintu po celá 90. léta. Podílel se na řadě dalších inscenací, skládal pro Dětské studio a také organizoval tzv. Muzikantské středy a přiváděl do divadla výborné hudebníky z domácí scény. Tvorba Jiřího Cerhy pro divadlo byla vždy osobitá a na jeho krásný hlas, který na jevišti zněl vždy s velkým citem a potřebnou dramatičností, se nedá zapomenout.