130 let

Václav Luks, dirigent a zakladatel souboru Collegium 1704. | foto: fest.shf.cz

Mou vlast na úvod Pražského jara zahraje barokní Collegium 1704

Kultura
  •   15:02
PRAHA - Tuzemský soubor Collegium 1704 letos 12. května otevře 76. ročník mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Původně měl festival zahajovat Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin s dirigentem Vladimirem Jurowským, ale protiepidemická opatření, která v Německu platí, orchestru neumožňují Smetanovu Mou vlast nazkoušet.

Provedení Mé vlasti Collegiem 1704 bude teprve druhé na dobové nástroje ve festivalové historii. Což je zvláštní, vzhledem k tomu, že cyklem symfonických básní Bedřicha Smetany zahajuje každý ročník festivalu.

Bezpečně a online. Svůj koncert v Pražské křižovatce muselo Collegium 1704 a...
JOHANN SEBASTIAN BACH: VÁNOČNÍ ORATORIUM. Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704

V roce 1996 posluchači slyšeli orchestr London Classical Players s dirigentem sirem Rogerem Norringtonem. Tehdejší kritika „novotu“ nepřijala s otevřenou náručí. Od té doby však takzvaná poučená interpretace, tj. hra na dobové nástroje či jejich kopie na pódiích, zcela zdomácněla a na původní nástroje se provádějí i díla daleko novější, například Johannese Brahmse či Antonína Dvořáka.

„Provést Mou vlast na dobové nástroje a v duchu interpretačních zvyklostí konce 19. století je neobvyklá výzva,“ říká dirigent a zakladatel Collegia 1704 Václav Luks. „Při přístupu k tomuto Smetanovu ikonickému dílu je třeba vzít v úvahu nejen historický kontext vzniku jednotlivých částí cyklu, ale také jeho pozoruhodnou interpretační tradici. 

Vždyť již při poslechu první nahrávky Mé vlasti za řízení Václava Talicha z roku 1929 si uvědomíme, jak radikálně se proměnila interpretace romantického repertoáru za posledních sto let a jak pestrá paleta hudebních výrazových prostředků a barev upadla za poměrně krátkou dobu v zapomnění. Naše provedení nebude muzeální rekonstrukcí. Věřím, že se nám Mou vlast podaří představit v nových barvách, a přitom s respektem k odkazu jejího geniálního tvůrce.“

„V roce 1996 byla Má vlast prováděná na dobové nástroje pro posluchače opravdový šok, navíc bylo tehdy zvykem zahajovat Pražské jaro výhradně s Českou filharmonií. O té doby se v interpretaci téhle skladby vystřídali mnohé orchestry i dirigenti,“ poznamenává k prvnímu „autentickému“ provedení Václav Luks. „Přistupujeme ke skladbě s pokorou, nechceme vystoupit se zdviženým prstem a říkat, takhle se to má hrát, chceme nabídnout jiný pohled, podle našeho nejlepšího vědomí a svědomí.“

Orchestr a sbor Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 založil dirigent Václav Luks v roce 2005, od té doby orchestr zdomácněl na nejprestižnějších evropských podiích. Ocenění se dostalo jak produkcím oper L’Olimpiade Josefa Myslivečka či Arsilda, regina di Ponto Antonia Vivaldiho v novodobé světové premiéře, tak mnoha dílům orchestrálním. Collegium se profiluje především propagací díla českého barokního génia Jana Dismase Zelenky.

 Soubor provedl v pražské katedrále při oslavě 100. výročí vzniku Československa Missu Salisburgensis skladatele Heinricha Ignaze Bibera. Vytvořil též první kompletní českou nahrávku Händelova Mesiáše. Na Pražském jaru soubor účinkoval naposledy v loňském roce.

Festivalový 78. ročník má proběhnout mezi 12. květnem a 6. červnem. O účasti diváků se teprve rozhodne.

Autor: mz