Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

NEJ HITY: Hrách, prach, strach, práh. Co je to za píseň?

Kultura

  7:00
PRAHA - Mít ji na ponku, říká o rozpracované skladbě Jaroslav Uhlíř. Muzika k písni, která později dostane název Holubí dům, se na ponku povalovala celé týdny. Melodie sloky vznikla snadno – jen jako hudební motiv, doplněný skladatelovým pobrukováním; Jaroslav Uhlíř podobné útržky nazývá broukačky.

Jiří Schelinger foto: Reprofoto

I tuhle broukačku si natočil na pásek a odložil. Až po měsíci se vrátil k výsledkům své práce za poslední čas – a objevil velmi silnou melodii. „Samotného mě překvapilo, jak dobrý nápěv to je. Jen refrén mi chyběl. Nešel už tak snadno jako sloka, musel jsem ho doslova vysedět. A dodnes, když někde hrají Holubí dům, tak tam slyším ostrý střih mezi slokou a refrénem – nedokážu se zbavit pocitu, že jde trochu o nastavovanou kaši. Ale zdá se, že si toho nikdo jiný nevšiml,“ říká Jaroslav Uhlíř, který si k písni složil vlastní, pracovní text: „Byl poměrně patetický, ale dnes už si z něho nepamatuji ani slovo.“

Holubí dům

Hudba: Jaroslav Uhlíř
Text: Zdeněk Svěrák
Zpívá: Jiří Schelinger
Rok vydání: 1973

Zpívám ptákům a zvlášť holubům,
stával v údolí mém starý dům.
Ptáků houf zalétal ke krovům,
měl jsem rád holubích křídel šum.

Vlídná dívka jim házela hrách,
mávání perutí víří prach.
Ptáci krouží a neznají strach,
měl jsem rád starý dům, jeho práh.

Hledám dům holubí, kdopak z vás cestu ví,
míval stáj roubenou, bílý štít.
Kde je dům holubí a ta dívka kde spí,
vždyť to ví, že jsem chtěl pro ni žít.

Sdílný déšť vypráví okapům,
bláhový, kdo hledá tenhle dům.
Odrůstáš chlapeckým střevícům,
neslyšíš holubích křídel šum.

Nabízej úplatou cokoli,
nepojíš cukrových homolí.
Můžeš mít třeba zrak sokolí,
nespatříš ztracené údolí.

Hledám dům holubí, kdopak z vás cestu ví,
míval stáj roubenou, bílý štít.
Kde je dům holubí a ta dívka kde spí,
vždyť to ví, že jsem chtěl pro ni žít.

Zpívám ptákům a zvlášť holubům,
stával v údolí mém starý dům .

Napsat na hudbu ta správná slova měl pochopitelně Zdeněk Svěrák; v tu chvíli už bylo jasné, že píseň bude interpretovat Jiří Schelinger. „Věděl jsem, že si budu muset dát na slovech mimořádně záležet, abych Jardovi nezničil tu nesmírně krásnou a silnou melodii. A protože v písni je velmi mnoho dlouhých not, které bylo třeba naplnit dlouhými slabikami, všechno zrýmovat a nestvořit přitom blábol, bylo pro mě psaní slov k této písni jako křížovka. Nakonec vznikl velice náročný text – docela se divím, že si tuhle písničku lidi dodnes zpívají. Vždyť je ještě ke všemu plná archaismů – kdo třeba dneska ví, co to jsou cukrové homole?“ ptá se bývalý učitel češtiny, který do písně vtěsnal svůj stesk po dětství.

„Můj tatínek býval nejenom včelař, ale i holubář. Od malička jsem tak slýchal šum křídel, když se holubi slétali na hozenou pšenici a vířili prach našeho dvorku. To je zvuk mého dětství – proto je ten dům holubí,“ vzpomíná Zdeněk Svěrák.

„Zpívám ptákům a zvlášť holubům/ stával v údolí mém starý dům/ ptáků houf zalétal ke krovům / měl jsem rád holubích křídel šum,“ začíná první sloka dnes zlidovělé písně; hudebnímu skladateli se však text zpočátku příliš nelíbil. „Říkal jsem si, že není nic moc, ale že se uvidí,“ přiznává po letech Jaroslav Uhlíř. Dnes už má v otázce kvality jasno: „Je jednoduše geniální – zkuste otextovat píseň tak, aby se vám rýmovala všechna poslední slova v každé sloce! Kdyby někdo napsal, jsem z jiného těsta / přišel jsem z města / dlouhá byla cesta, bylo by to blbé i jako komedie! Ale Zdeněk našel slova hrách, prach, strach, práh. Jedním slovem úžasné!“

Teď ještě křehkou skladbu správně nazpívat. Trvalo to poměrně dlouho; hlavně ji nezkazit. „Pamatuji si, že jsme hodně hlídali, kdy může Schelinger zachraptět a kdy musí mít čistý hlas, až nám zvukař povídá:,Kluci, pro dnešek padla, zítra je taky den. Tohle vypadá na moc dobrou věc a není důvod ji uspěchat.‘ A opravdu jsme ji dotáčeli až další den,“ má dodnes v paměti Jaroslav Uhlíř.

Vyplatilo se. Singl muže s nezaměnitelným hlasem vyšel v roce 1973, druhou stranu plnila neméně zdařilá skladba René, já a Rudolf (ještě po více než třiceti letech s úspěchem zněla v jedné televizní reklamě). Vedle skladatele se skvělo jméno textaře: Emil Synek. Tak si říkával Zdeněk Svěrák v časech normalizačních, kdy nesměl publikovat; Emil byl jeho tatínek, Synková pak maminka za svobodna.

Nej hity každé pondělí

Příště: Kryštof - PoHádkách

„Zaměstnanci Supraphonu samozřejmě věděli, že se jedná o mě, na Ochranném svazu autorském bylo vedle pseudonymu uvedeno i mé civilní jméno, ale podstatné bylo, že jim nikdo nemohl dokázat, že to vědí,“ usmívá se dnes pod vousy profesor cimrmanologie.

Z písně Holubí dům se stal největší hit v nedlouhé kariéře Jiřího Schelingera – a je jím i více než třicet let po zpěvákově tragické smrti. I když nelze říct, že by zvláštní vokál nedoučeného instalatéra ladil všem posluchačům. O tom ví své i skladatel Jaroslav Uhlíř: „Pouštěl jsem tuhle nahrávku krátce po jejím vzniku tetě a dostalo se mi odpovědi:,Jarko, je to hezká písnička, ale ten člověk strašně chraptí. To si nemohl předtím, než si stoupl k mikrofonu, odkašlat?‘“

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...