130 let
Prototyp bezpilotního letounu má v současnosti kabinu pro dvě osoby, protože v rámci bezpečného zalétávání budou na palubě pilot a inženýr

Prototyp bezpilotního letounu má v současnosti kabinu pro dvě osoby, protože v rámci bezpečného zalétávání budou na palubě pilot a inženýr | foto: ČTK

Bezpilotní letoun Marabou kroužil cvičně nad Moravou

Věda
  •   18:16
KUNOVICE - Vědci z Vysokého učení technického v Brně (VUT) představili dnes na letišti v Kunovicích prototyp bezpilotního letounu Marabu. Letadlo má v budoucnu sloužit především pro civilní sféru, například při monitoringu záplav, řekl dnes novinářům Antonín Píštěk vedoucí Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT.

"Projekt nese název Marabu, protože navrhovaný letoun svojí přídí vzdáleně připomíná afrického čápa. V přední části trupu je totiž potřeba mít dostatečný prostor pro přístroje – například pro snímání prostoru před letounem a přenos obrazu do pozemního řídicího střediska," vysvětlil neobvyklé jméno projektu profesor Píštěk.

Letoun má v současnosti kabinu pro dvě osoby, protože stroj musí projít fází bezpečného zalétávání a teprve poté vmontují technici přístroje pro bezpilotní létání. V letadle může být jeden pilot, který bude sice jen pasivně sledovat bezpilotní řízení, ale učiní tak zadost legislativě.

Konstrukční řešení letounu je unikátní kompozitovým trupem, kovovými křídly a vodorovnými ocasními plochami. Navíc kromě pístového motoru disponuje rovněž experimentálním proudovým motorem. Marabu vydrží ve vzduchu až sedm hodin a může vystoupat až do výšky 8 000 metrů. Nejvyšší rychlost je 260 kilometrů za hodinu, zvkletová hmotnost 600 kg. 

"Marabu je první nezpilotní letoun, který vznikl a byla realizován na akademické půdě, takže zaujal kolegy z celého akademického světa," uvedl Píštěk.

"Výrobcem bude pravděpodobně jeden z našich partnerů projektu Jihlavan airplanes. Ale možní jsou i jiní. Například Aircraft Industries už říkali: 'Co kdybychom to dali nějak dohromady.' Určitě sériovou výrobu nemůže garantovat ani zajišťovat akademická půda," uvedl Píštěk.

Před zraky pozvaných hostů dnes s letounem vzlétl ředitel kunovického letiště Stanislav Sklenář. Podle něj se letoun chová ve vzduchu stejně jako všechna letadla vyrobená na Moravě - perfektně. "Nejsou tady žádné záludnosti. Mám nalítaných asi okolo deseti hodin s ním. Je to letoun sice malý, ale není to ultralight. Je to letadlo už doopravdické. Myslím si, že na naše další vývojové záležitosti a vše, co se s tím zamýšlí, je to vůbec nejlepší aeroplán, co máme," doplnil Sklenář.

Projekt získal prestižní cenu Česká hlava za nejvýraznější inovaci

Autor: ČTK