"Projekt nese název Marabu, protože navrhovaný letoun svojí přídí vzdáleně připomíná afrického čápa. V přední části trupu je totiž potřeba mít dostatečný prostor pro přístroje – například pro snímání prostoru před letounem a přenos obrazu do pozemního řídicího střediska," vysvětlil neobvyklé jméno projektu profesor Píštěk.
Letoun má v současnosti kabinu pro dvě osoby, protože stroj musí projít fází bezpečného zalétávání a teprve poté vmontují technici přístroje pro bezpilotní létání. V letadle může být jeden pilot, který bude sice jen pasivně sledovat bezpilotní řízení, ale učiní tak zadost legislativě.
Konstrukční řešení letounu je unikátní kompozitovým trupem, kovovými křídly a vodorovnými ocasními plochami. Navíc kromě pístového motoru disponuje rovněž experimentálním proudovým motorem. Marabu vydrží ve vzduchu až sedm hodin a může vystoupat až do výšky 8 000 metrů. Nejvyšší rychlost je 260 kilometrů za hodinu, zvkletová hmotnost 600 kg.
"Marabu je první nezpilotní letoun, který vznikl a byla realizován na akademické půdě, takže zaujal kolegy z celého akademického světa," uvedl Píštěk.
"Výrobcem bude pravděpodobně jeden z našich partnerů projektu Jihlavan airplanes. Ale možní jsou i jiní. Například Aircraft Industries už říkali: 'Co kdybychom to dali nějak dohromady.' Určitě sériovou výrobu nemůže garantovat ani zajišťovat akademická půda," uvedl Píštěk.
Před zraky pozvaných hostů dnes s letounem vzlétl ředitel kunovického letiště Stanislav Sklenář. Podle něj se letoun chová ve vzduchu stejně jako všechna letadla vyrobená na Moravě - perfektně. "Nejsou tady žádné záludnosti. Mám nalítaných asi okolo deseti hodin s ním. Je to letoun sice malý, ale není to ultralight. Je to letadlo už doopravdické. Myslím si, že na naše další vývojové záležitosti a vše, co se s tím zamýšlí, je to vůbec nejlepší aeroplán, co máme," doplnil Sklenář.
Projekt získal prestižní cenu Česká hlava za nejvýraznější inovaci