Chemik Antonín Holý.

Antonín Holý. | foto: Lidové noviny

České hlavy ovládla Akademie věd

•   13:15
PRAHA - Porota udílela České hlavy, prestižní ceny za přínos ve vědě. Tentokrát je získali takřka výhradně vědci z Akademie věd, zatímco jejích kolegové z univerzit vyšli naprázdno.
Za co byli vědci oceněni Českou hlavou?

Antonín Holý (Ústav organické chemie a biochemie AV ČR). Je  známý objevitel léčebných preparátů. Českou hlavu dostal už v říjnu. Podílel se na vývoji léků, které mimo jiné pomáhají pacientům s nemocí AIDS.

Miroslav Bleha (Ústav makromolekulární chemie AV) a Luboš Novák  (Mega, a.s.) dostali cenu Invence za výzkum polymerních membrán, které dokážou oddělovat jednotlivé složky roztoků.

Jiří Městecký dostal cenu za vynikající úspěch v zahraničí. Vědec zkoumá, jak se lidské tělo brání nemocem, proč někdy obranné látky selžou a jak je probudit k činnosti. Patří k absolutní světové špičce v oboru slizniční imunity. Pracuje na výzkumu vakcíny proti AIDS. Díky výzkumům Holého a Městeckého se tak Češi stali
největšími bojovníky na vědeckém poli proti této nemoci. Městecký pracuje na univerzitě v Alabamě ve Spojených státech.

Aleš Benda (Ústav fyzikální chemie Jaroslava Heyrovského AV ČR) dostal za inovativní přístup cenu Doctorandus. Jako jeden
z prvních na světě zavedl do běžné praxe metodu, která umožňuje současné sledování různých stavů jednoho typu fluorescenčně značených molekul. Jeho objevu využívají vědci po celém světě a o jeho poznatky z fluorescenční mikroskopie mají zájem výrobci nejnovějších mikroskopů.

Z magisterských prací porota vybrala studii špičkové dvaadvacetileté klavíristky Suzanny Hlinkové, která dokazuje vztah hudby a matematiky.

Ze středoškoláků porotu zaujal devatenáctiletý student kroměřížského gymnázia Ondřej Mikšík projektem digitálního zpracování obrazu. Využívá se ho u navigačních systémů, ale také u inteligentních automobilů, které řidiče upozorňují na dopravní značky a nebezpečné předměty.

Za popularizaci vědy letos porota ocenila šéfa Geololgického ústavu AV ČR Václava Cílka.

Autoři: Lidovky.cz, ČTK