Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Skoro sedm biliard Sluncí. Jak se rodí nejmasivnější kupa galaxií, sledovali vědci takřka v „přímém přenosu“

Číslo týdne
Vidět zrod galaktické kupy z dob počátku vesmíru na vlastní oči se poštěstilo astronomům z Arizonské univerzity. Tzv. protokupa formující se kolem supermasivního kvasaru, je nejhmotnější strukturou tohoto typu, kterou lidstvo dosud objevilo. Její hmotnost by podle výpočtů v dnešní době mohla být 6,9 biliardy hmotností našeho Slunce. Kdybychom ji chtěli vyjádřit v kilogramech, potřebovali bychom na to 46 nul.

Galaxie se někdy seskupují do větších celků označovaných jako kupy. Mohou se skládat ze stovek až tisíců jednotlivých hvězdných soustav, které jsou navzájem gravitačně provázány. Hmotnost galaktických kup se pohybuje v řádech okolo 1014 (jednička a čtrnáct nul) až 1015 hmotností Slunce.

Příklad takového shluku je Kupa galaxií v Panně, jejíž střed od nás leží okolo 54 milionů světelných let. Skládá se nejméně z 1300 galaxií. Mohly by jich ale být až dvě tisícovky.

Dostali jsme přímý zásah 240 000 000 000 000 000 000 elektronvoltů. Odkud, nevíme

Skupina astronomů vedená Feigem Wangem z Arizonské univerzity teď popsala podobnou strukturu, která bude patrně ještě o daleko větší. Zachytili ji ale ve stadiu zrodu. Jde protokupu, v níž se mladé galaxie teprve začínají shlukovat. Její světlo k nám doletělo z doby pouhých asi 800 milionů let po velkém třesku.

Dá se očekávat, že mezitím vyrostla a stala se kupou podobnou těm, jaké jsou k vidění na obloze v našem okolí. Podle výpočtů badatelů by v současnosti mohla mohla dosahovat přibližně 6,9 × 1015 hmotností Slunce. Je to asi šestkrát víc než už zmíněná Kupa galaxií v Panně. Její hmotnost vychází kolo 1,2 × 1015 hmotností Slunce.

Nová protokupa obklopuje kvasar, tedy objekt, který z velké vzdálenosti může jevit jako jednotlivá hvězda. Ve skutečnosti je však mnohem masivnější. Jde o jádro mladé galaxie. V jeho středu sedí supermasivní černá díra obestřená oblakem plynu. Ten do ní padá, zahřívá se a intenzivně září.

Kvasar uvnitř nové protokupy se by měla pohánět černá díra o hmotnosti 3,6 miliardy Sluncí. Pro srovnání: černá díra ve středu naší Galaxie s velkým G má podle odhadů asi 4,3 milionu hmotností Slunce.

K pozorování nové protokupy použili vědci osmimetrový teleskop Subaru na neaktivní havajské sopce Mauna Kea, soustavu radioteleskopů ALMA v chilské poušti Atakama a další přístroje. Výsledky výzkumu ovšem ještě oficiálně nevyšly ve vědeckém časopisu. Zatím visí jen na webu arXiv.org.

Autor: Radek John