Vyplývá to z rozsáhlé studie, na které se podílelo 60 vědců a kterou zveřejnil odborný časopis PLoS One.
Průzkumníci stav slonů zjišťovali v lesích v Kamerunu, Středoafrické republice, Kongu, Gabonu a Konžské republice. Celkem prý prošli skoro 13 000 kilometrů čtverečních a nashromáždili tak dosud největší soubor dat o tomto druhu živočichů, napsal zpravodajský server BBC.
Pytláctví se rozmáhá
Experti zjistili, že sloni pralesní (Loxodonta cyclotis), temněji zbarvení sloni s kly směřujícími dolů, jsou stále vzácnější v oblastech zasažených lidskou činností. Většina těchto zvířat ale prý zmizela i z pralesů, které zůstaly relativně nedotčené. Ochránci přírody se domnívají, že pro tyto slony je teď nebezpečná asi třetina z celkového území, kde žili před deseti lety. Do oblastí se totiž po cestách pro těžaře dřeva mohou snáz dostat i pytláci.
List studii otiskl v době, kdy v Bangkoku probíhá konference Úmluvy o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (CITES), která by se problematice slonů a pytláctví měla věnovat.
Za vybíjení slonů může poptávka po slonovině
Organizace na ochranu přírody Environmental Investigation Agency podle agentury AP uvedla, že dramatickému nárůstu poptávky po slonovině v Asii, která stojí za vybíjením slonů, napomáhá i internetový vyhledávač Google.
Například na prodejním webu na japonské verzi Googlu je prý asi 10 000 reklam, které prodej slonoviny podporují. Asi 80 procent z nich prý nabízí "hanko", malá dřevěná razítka, která se v Japonsku používají jako osobní pečeti k podpisu dokumentů týkajících se třeba pronájmu nemovitosti nebo otevření bankovního účtu. Tato razítka jsou legální a obvykle jsou vykládaná slonovinou.
ČTĚTE TAKÉ: |
CITES mezinárodní obchod se slonovinou zakázal, na vnitřní trhy se však opatření nevztahuje. Společnost Google agentuře AP sdělila, že reklamy na výrobky z ohrožených živočišných druhů u ní nejsou povolené, a jakmile objeví nabídky zboží porušující stanovené podmínky, z webu je stahuje.