Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Písmo, které žije vlastním životem. Může ho používat každý, od sekretariátu po designéry, říkají tvůrci

Kultura

  14:30
Akademie výtvarných umění si těsně před koncem roku nadělila nové logo. Lvíčka se srdci od Milana Knížáka nahradilo písmo AVU Variable, které může zdarma používat kdokoli. Za jeho návrhem stojí grafici Petr Bosák, Robert Jansa a Adam Macháček ze studia 20YY Designers.

Petr Bosák a Robert Jansa. foto:  Michal Sváček, MAFRA

LN: Vašemu písmu dominují srdce ve všech možný velikostech. Kde se vzala?

Petr Bosák: Zhruba před pěti lety začala AVU vést diskusi o tom, že škola používá vizuální identitu, která už nevyhovuje jejich současným potřebám. Zároveň nám přišlo, že logo se lvíčkem a srdci je jedno z mála z devadesátých let, které funguje, ale postrádá smysluplné použití. Akademii chyběla komplexní identita a současná rozvaha nad koncepcí prezentace školy. Proto bylo logo pouze osamoceným výtvarným ostrůvkem.

Robert Jansa: Když přišla nabídka soutěže na nový vizuální styl, chtěli jsme zachovat ducha stávajícího loga a vytvořit širší funkční rámec. Chtěli jsme, aby škola od začátku věděla, že se nám původní logo líbí a chceme na něj navázat. A proč jsou v písmu srdce? To je logické - byly použité v předešlém logu a i když se škola hodně proměnila, chceme ukázat, že si předchozí etapy vážíme.

Písmo AVU Variable.
Ukázka použití písma AVU Variable. Pouzdra na diplomy k titulům.

LN: Proč jste místo loga navrhli nové písmo?

Jansa: Lev je znak státnosti a srdce zase symbolem, písmo je univerzální stavební prvek, médium – se kterým může pracovat kdokoliv. To, že jsme lva nahradili fontem, znamená, že jím můžete napsat jakoukoli informaci, jde jen sdělení, které je třeba říci.

Bosák: Dřív měla škola k ruce symbol, dnes má nástroj, který může denně používat a nevzhlížet k němu jako ke státnímu znaku. Dá se s ním napsat cokoli - od rychlých vzkazů typu “Nechoďte na záchod, protože tam vytekl pisoár” až po poděkování rektorům jiných vysokých škol. Když se potká vysoké s nízkým, stane se z toho symbol otevřenosti.

Jansa: Škole jsme v rámci soutěže na vizuální styl odprezentovali skicu, samotné písmo se nyní bude kreslit, protože vyvinout nový font není jednoduché. Písmo by ale mělo být na webu AVU volně ke stažení komukoli zadarmo. Kdokoli si ho může stáhnout a vizuál AVU se bude infikovat do dalších sfér.

LN: Co když ho ale někdo použije třeba pro reklamu na květinářství?

Bosák: Myslím, že se objeví pár případů, kdy ho lidé použijí jako vtip. Anebo že se z něj stanou internetové memy. I tohle je součástí hry a toho, co na AVU v současnosti probíhá. Něco vytvoříte a pak sledujete, jak si to žije vlastním životem.

Jansa: Chtěli jsme, aby bylo volně dostupné pro školu, ale komise doporučila, že by se jí líbilo, aby bylo zdarma pro kohokoli. Když přicházíme s návrhem, který má být otevřený, byla by škoda, aby ho pak někdo nesměl používat.

LN: Jestli tomu dobře rozumím, když rektor bude psát oficiální dopis, bude vaším fontem napsaný celý. A značku školy pak bude tvořit celý dopis.

Jansa: Přesně tak. Srdce v rozích písmen jsou navíc volně inspirovány takzvanými ink traps – lapači inkoustu. Ty se používaly kdysi při tisku novin, telefonních seznamů nebo inzerátů. Aby se vnitřní rohy písmen nezalévaly inkoustem, byly lehce „vykousnuté“. My jsme teď do stejných pozic umístili srdce, takže jsme vytvořili něco na způsob typografického vtipu. Navazujeme na historický moment v našem oboru.

Bosák: Další novinkou jsou takzvané variable fonts, u kterých si může každý určit šířku písma. Stačí pohnout táhlem v počítači. Tímto způsobem jsme vyřešili velikost srdcí. Když bude rektor posílat oficiální dopis, zvolí decentní srdíčka, zatímco když půjde o plakát, mohou se použít srdce přes celá písmena.

LN: U fontu vycházíte z bezpatkového písma grotesk, které je přibližně stejně staré jako AVU. To byl záměr?

Bosák: Částečně. Chtěli jsme se vymezit chladným korporátním stylům, což se bohužel týká už i českých vysokých škol. Ty pak začínají vypadat jako firmy, používají nesmyslné zkratky, korporátní písmo, celé je to tak zabalené, že se vytrácí jakákoli emoce. Přitom AVU je přesně ten typ instituce, která by měla emoce vzbuzovat. Proto se srdce v písmu mohou libovolně zvětšovat, někdy být výraznější a jindy potlačenější. Font tak může být konzervativní i bláznivý.

LN: Pokud půjde všechno podle plánu, kdy by se mělo písmo nasazovat?

Jansa: Začátkem ledna jsme připravili logo k 220. výročí založení akademie, ostatní realizace se spustí průběžně během jara. Na konci letního semestru by škola měla mít hotový komplexní vizuální styl.

Bosák: Tím, že se s písmem dá různě pracovat, se neokouká. V internetových diskusích jsme už narazili na nejrůznější příspěvky typu: “To jsme zvědaví, jak to bude fungovat v malé velikosti, když se srdce zalijí.” Ale i o tom je současné umění, že všechno nemusí být patrné na první pohled. Je to gesto otevřenosti, a toho, že všechno nemusí být podle manuálu. Každý si font přizpůsobí své práci, výtvarnému přemýšlení nebo době.

Jansa: Jak říká Petr - AVU Variable může používat každý, od sekretariátu po designéry. Důležité je také už teď vyřešit to, jak bude tento styl žít dál bez nás autorů. Proto jsme ho už během soutěže poslali několika grafikům, ať z něho vytvoří pozvánku na jednu z přednášek na AVU. Oslovili jsme Martina Grocha, Anežku Ciglerovou, Filipa Krause a Terezii Štindlovou. Jeden písmo zdeformoval, druhý ožužlal, další návrh je zase graficky čistý. Každý je jiný a je tak vidět, že písmo může fungovat, ať s ním manipuluje kdokoli.

Grafické studio 20YY Designers tvoří Sébastien Bohner, Petr Bosák, Robert Jansa a Adam Macháček. Vzniklo před osmi lety jako 2011 Designers, od té doby každý rok měnilo název (na 2012 Designers, 2013 Designers atd.). Loni se ustálil na 20YY Designers, čte se proto Twenty year, year, designers. “Je to jako když nastavujete digitálky - year, year, month, month, day, day,” vysvětluje Bosák.

Studio v minulosti pracovalo pro Národní galerii, Galerii Rudolfinum, Dům umění města Brna, Cenu Jindřicha Chalupeckého, sanfranciské Muzeum moderního umění, curyšskou univerzitu UZH nebo Památník národního písemnictví.

Na návrhu fontu AVU Variable se podíleli také typografové Jan Horčík a Filip Matějíček ze studia Heavyweight, soutěž spolu s AVU pořádala organizace Czechdesign.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...