22. prosince 2017 9:00 Lidovky.cz > Zprávy > Pivo a pivovary

‚Plzeňští‘ Japonci opustili Smíchov. Staropramen bude místo piva Asahi vařit americký Miller

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 6Diskuse
Značku Asahi Super Dry vaří u nás v licenci Pivovary Staropramen. Jen na export. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Značku Asahi Super Dry vaří u nás v licenci Pivovary Staropramen. Jen na export. | foto: Asahi GroupLidovky.cz

PRAHA Pivovary Staropramen ukončily licenční výrobu prémiové značky japonského koncernu Asahi. Nahradilo ji americké pivo Miller. Smíchovský pivovar Staropramen ukončil po 17 letech licenční spolupráci s japonským koncernem Asahi a v minulých dnech přestal vyrábět jeho prémiovou značku Asahi Super Dry.

Japonci, kteří dosud v Evropě nepůsobili a loni ovládli tři pivovary v Nizozemsku, Británii a Itálii a letos pak skupinu středoevropských pivovarů v čele s Plzeňským Prazdrojem, přesunuli výrobu své TOP značky z Prahy pod svá křídla.

Staropramen si už stihl najít náhradu – bude u nás vařit americké pivo Miller Genuine Draft.

Informaci LN od zdrojů ze smíchovského pivovaru nepřímo potvrdil i mluvčí Pivovarů Staropramen Pavel Barvík. „Pro skupinu Asahi jsme od roku 1999 úspěšně licenčně vařili stejnojmennou značku pro evropský trh. V letošním roce jsme se dohodli na ukončení této výroby, čímž jsme získali kapacitu pro výrobu ležáku Miller Genuine Draft z portfolia naší mateřské společnosti Molson Coors. Jeho výrobu pro evropské trhy jsme právě zahájili,“ uvedl Barvík.

Z Česka do Itálie

Japonci situaci zatím odmítli komentovat. Není tedy potvrzeno, který z jejich nově ovládnutých pivovarů výrobu Asahi Super Dry převzal. Podle dřívějších náznaků představitelů Asahi se počítá pro tyto účely s italským pivovarem Peroni.

Pivovary Staropramen jsou roční produkcí přes 3 miliony hektolitrů - z toho 2,5 milionu připadá na smíchovský pivovar a zbytek na ostravský Ostravar - dvojkou na českém trhu za lídrem Prazdrojem. Pivo Asahi bylo pro Staropramen spíš přilepšením než zásadní ekonomickou pomocí.

Podle informací LN se ho na Smíchově ročně vařilo přes 40 tisíc hektolitrů. To jsou necelá dvě procenta smíchovské produkce.

Koncern Asahi zajišťoval distribuci a prodej po Evropě, v Česku se Asahi ze Smíchova neprodávalo. Stejně jako se nebude u nás prodávat značka Miller Genuine Draft, která Asahi nahradila a s jejíž výrobou už Staropramen začal. Obě značky jsou určeny pro trh ve zbylé části Evropy.

„Zahájení licenční výroby některé z celosvětových značek je pro nás vždy zajímavým zpestřením práce nejen v oblasti výroby piva, ale třeba také v oblasti rozvoje nových obalových technologií. Vede také k navázání nových partnerských vztahů a má samozřejmě také pozitivní ekonomický efekt,“ říká k zahájení výroby Petr Kovařík, generální ředitel společnosti Pivovary Staropramen.

Pivo na párty

A co jsou tedy obě piva, která se na smíchovské varně střídají, vlastně zač? Staropramen popisuje zejména za oceánem zavedenou značku Miller Genuine Draft jako typickou pro mladé dospělé lidi a ke konzumaci na párty. Jde o spodně kvašené pivo „s jemnou hořkostí, mírně ovocnou vůní, a obsahem alkoholu 4,7 procenta“.

Největší databáze spotřebitelsky hodnocených piv na serveru Ratebeer.com popisuje tento druh Millera aktuálně v hodnocení víc než 2 tisíc pivařů z celého světa průměrnou známkou 1,62 bodu z celkem 5 možných (nejhorší je nula). A komentáře mluví někdy o prázdném pivu bez vůně i chuti, jindy o ucházejícím nápoji na párty.

Asahi Super Dry si vede o trochu lépe, od 1800 konzumentů má průměrnou známku 2,15. Pro porovnání – Staropramen ležák má od 1400 pivařů z celého světa průměr 2,82 a plzeňská značka Pilsner Urquell od 3800 hodnotitelů v průměru 3,25 bodu.

Skončila i česká výroba Stelly Artois

Asahi není jediné pivo, které Staropramen vařil licenčně pro některého ze svých konkurentů. Pro světového lídra koncern AB Inbev, který před lety Staropramen ovládal, vyráběl pivo Stella Artois, které se ze Smíchova prodávalo také u nás. I jeho produkce letos ve Staropramenu skončila.

„Prémiový ležák Stella Artois v Česku již nevaříme, ale zajišťujeme jeho marketingovou podporu, prodej a distribuci. Přesun licenční výroby byl iniciován námi, protože jsme potřebovali získat kapacitu ve výrobě,“ uvedl mluvčí Staropramene.

Japonskému Asahi patří dvanáctá příčka v žebříčku pivovarů na světě, v roce 2015 prodal přes 20 milionů hektolitrů, což odpovídá celkové produkci pivovarů v Česku. Kromě Prazdroje ovládli letos Japonci také maďarský Dreher, polskou společnost Kompania Piwowarska, rumunský Ursus a slovenský Topvar (Šariš, Smädný Mních).

Petr Miroslav
  • 6Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz