Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Prazdroj testuje Čechy rýžovokukuřičným ležákem. Pivo Asahi přichází z Japonska

Pivo

  6:00
PRAHA - Češi mají poprvé ve větší míře možnost ochutnat atypický japonský ležák, tedy pivo původem z Česka, kombinovaný s rýží a kukuřicí. Největší rozdíl oproti tuzemským pivům je v nízkém stupni hořkosti.

Pivo Asahi bude prodávat na českém trhu Plzeňský prazdroj. foto: Asahi

Plzeňský Prazdroj, jenž se před rokem – stejně jako řada dalších pivovarů ve střední Evropě – stal majetkem největšího japonského producenta piv Asahi, začal v červnu prodávat prémiovou značku koncernu Asahi Super Dry. Ležák vařený i z rýže a kukuřice podle distributora evokuje „dokonalost, svěžest, čistotu, optimismus a nové výzvy a příležitosti“.

Jde ale spíš jen o doplněk ke klasické produkci Prazdroje. K mání je zatím ve zhruba 60 prodejnách Makro a postupně i v řadě restaurací. Chutná samozřejmě jinak, než na co jsou tuzemští pivaři zvyklí.

Pro Čechy okrajová záležitost

„Na vůni není ani stopa po chmelu, vůně je sladovo-obilná a ovocná (esterová), na chuti je pak pivo suché a mírně dokysela. Tradiční české pivo se vyznačuje hořkostí od 25 do 40 jednotek hořkosti, Asahi Super Dry má 16 jednotek. To je na úrovni třeba nejrozšířenějšího amerického piva Bud Light,“ vysvětluje pro LN degustátor a vysokoškolský pedagog Tomáš Maier, který přednáší ekonomiku pivovarnictví na České zemědělské univerzitě Praha.

Asahi přesouvá výrobu své prémiové značky ze Smíchova do Itálie

„Ležák Asahi Super Dry je uvařen tak, aby nabídl po napití říznou a osvěžující chuť, která v závěru přechází do velmi čisté chuti bez dlouhého doznívání. Díky tomu si můžete naplno vychutnat jakékoli jídlo,“ popisuje pivo Grant McKenzie, marketingový ředitel skupiny Asahi v oblasti střední a východní Evropy.

Pořízení řízné a osvěžující chuti Made in Japan v třetinkové lahvi vyjde zájemce ve velkoobchodě Makro na 30 korun, v maloobchodě nebo na e-shopu skoro 70 korun a v asijské restauraci a suši baru na víc než sto korun.

Slad z ječmene, chmel, rýže a kukuřice

Jedná se o ležák, takže základ tvoří klasicky slad z ječmene a chmel, kromě toho ale obsahuje také rýži, kukuřici a kukuřičný škrob. Do hořkosti tradičního českého ležáku má však daleko.

Podle mínění redakce LN se nejedná o špatné pivo, ale vzhledem k ceně a odlišným chuťovým zvyklostem Čechů si zřejmě mnoho příznivců nenajde.

Největší databáze hodnocení piv spotřebiteli na serveru Ratebeer.com uvádí u Asahi Super Dry v hodnocení 1800 konzumentů z celého světa průměrné 2,16 bodu z celkem pěti možných (nejméně je nula). Rýžovo-kukuřičný ležák je tak podle pivovarského odborníka Maiera spíš vhodným doplňkem nabídky v asijských restauracích všude po světě. Jeho známost mezi Čechy je ostatně minimální.

Hlavně pro cizince

„U nás ho kupují zatím skoro výhradně cizinci,“ potvrzuje číšník z pražského Hanabi Sushi Housu.

Asahi Super Dry je pivo, které koncern Asahi uvedl na trh poprvé v roce 1987. Dnes je rozšířeno po celém světě. V Česku ho od roku 1999 na základě licence vařily v Praze Pivovary Staropramen, v tuzemsku ho však šlo pořídit jen v několika specializovaných prodejnách. Naprostá většina produkce, asi 40 tisíc hektolitrů ročně, putovala za hranice. Od konce loňska výroba ve Staropramenu skončila, japonský majitel značky ji přesunul do svého pivovaru Peroni v Itálii, odkud se nyní dováží i k nám.

Podobně exotickým pivem, které slouží u nás spíš jen jako doplněk trhu, je mexická Corona (také s kukuřicí). Tuto značku ale vlastní světový pivovarnický lídr koncern AB InBev.

Z dovážených piv si poměrně úspěšně vede irský Guinness nebo nizozemský Heineken. O něco lépe se prodávají piva dovážená z Polska, nejčastěji jako privátní značky pro tuzemské obchodní řetězce. Přesto je ale český pivní trh hodně konzervativní a uzavřený. Na loňské celkové spotřebě 16 milionů hektolitrů se dovážená piva celkem podílela pouhými dvěma procenty.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!