Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Fenomenální architekt Moura v Praze

Pohled Zdeňka Lukeše

  7:00
O loňském nositeli Pritzkerovy ceny za architekturu Eduardu Elísiu Machadu Soutu de Mourovi (1952) jsem tu již psal nejen v souvislosti s tímto prestižním oceněním, ale také proto, abych českému čtenáři představil jeho působivé stavby v Lisabonu a okolí, zejména červené pyramidy Muzea Pauly Regové v Cascais. Tuto nevelkou budovu považuji za jeden z vrcholů současné světové architektury.

Moura - Braga Stadium

Je proto skvělé, že s návrhy tohoto Portugalce se nyní můžeme seznámit i u nás: Galerie Jaroslava Fragnera na Betlémském náměstí v Praze ve spolupráci s Instituto Camoes vystavuje jeho soutěžní projekty z let 1979-2010. Jsou prezentovány na plánech, fotografiích, modelech a také velmi působivých skicách. Mimochodem, nedávno jsem se zúčastnil diskuse o tom, zda vůbec potřebují dnešní architekti umět kreslit. Vše prý dnes za vás udělá computer: stačí dobře zadat vstupní informace a ze stroje vypadnou půdorysy, řezy, pohledy i perspektivy, které jen technik „vylepší“ nějakými z paměti počítače vybranými stromky, dramatickou oblohou a lepými slečnami v popředí. Dům může vzniknout, aniž by vzal projektant tužku do ruky a proto prý není potřeba, aby se zatěžoval pracnými kurzy kreslení a modelování. Škola tak ušetří peníze, které se budou hodit třeba na obnovu softwaru.

Kreslit, kreslit a kreslit. A dělat modely

Jistě, definitivní plány zvládne počítač lépe a přesněji a dnešní simulace jsou tak přesvědčivé, že už ani odborník nemusí poznat, zda jde o fotografii provedené stavby nebo jen virtuální svět. Pokud má ale dům mít správné proporce a kvalitní detail, musí architekt na počátku vzít přece jen tužku do ruky. Umí-li kreslit nebo vyrábět pomocné pracovní modely (třeba jen z papíru a špejlí), bude výsledek rozhodně věrohodnější. Navíc jsou dnes výtvarně zajímavé architektonické kresby velmi důležitým uměleckým artiklem a u významných osobností je cena takových skic nebo ručně vyrobených modelů přímo závratná. Pro odborníky je též důležité vidět proces zrodu stavby. Pamatuji si třeba na to, jak byl v archívu architektury Národního technického muzea dokumentován vznik jednoho z nejvýznamnějších děl československé architektury šedesátých let – totiž betonového dvojvěží emauzského kostela od Františka Marii Černého. Architekt si nápad nejdřív ověřil na papírovém modýlku zhotoveném z krabičky od cigaret. Další prostorové studie už byly větší a materiálem byl plech, na němž si autor vyzkoušel různé tvary a proporce. Teprve na konci cesty stál precizní model.

Mouro - Santa Maria do Bouro

Ale zpět k výstavě. Celá stěna Fragnerovy galerie je pokryta listy z Mourova bloku se svěžími skicami jednotlivých staveb – od první ideje až po definitivní tvar. Na protějším panelu jsou pak představeny výkresy k jednotlivým soutěžním návrhům a v případě, že došlo k realizaci, i fotodokumentace výsledného díla. To se týká např. paláce Casa del Artes, stanice podzemní dráhy v Portu nebo kongresového centra v Curychu. Na skicách i vizualizacích jsou též prezentovány působivé monumenty polyfunkčních paláců v Madridu a v Parmě na Malorce, což jsou kompozice jednoduchých hmot, tvarově sledujících funkci jednotlivých partií komplexu. Nejen milovníkům fotbalu jistě imponují Mourovy projekty stadionů v Zaragoze nebo Braze. Expozici doplňují dvě filmové projekce a katalog.

Mourova stavba v Praze?

Architektura Eduarda Souta de Moury v něčem připomíná kompozice našeho geniálního, leč poněkud nepraktického projektanta Kamila Roškota (1886-1945). I ten ve dvacátých a třicátých letech navrhoval pavilony, galerie, divadla, kostely, přehrady a zdymadla, majáky a další monumentální stavby podobným velkorysým způsobem, tedy jako nečleněné hmoty s dokonalými proporcemi. Jenže tenkrát bylo velkoryse nasazené měřítko často hlavní překážkou realizace. V dnešní vrcholné architektonické tvorbě ale finance už nehrají takovou roli: jde-li o originální, silný a nosný nápad, má řada světových investorů odvahu takové dílo postavit a odměnou jim je pak skutečnost, že tyto stavby lidé z celého světa rádi vyhledávají, což jim přináší respekt, slávu i peníze. Náklady do možná zprvu riskantního podniku se tak nakonec mohou vrátit. Přál bych si, aby se i u nás našli podnikatelé, kteří do takového rizika půjdou. A nějaká Mourova stavba by se mi třeba v Praze velmi líbila – hovoří se třeba o novém koncertním sálu a dovedu si představit vypsání mezinárodní soutěže, jíž by se mohl on i jiní světoví tvůrci zúčastnit. Jen mám obavy, zda se v tom našem rozhádaném, netolerantním, malověrném, provinčním a závistivém prostředí něco takového může podařit…

Nenechte si ujít páteční přednášku

Pro milovníky kvalitní současné architektury pak na závěr ještě důležitá informace. Eduardo Souto de Moura bude mít k derniéře své pražské výstavy přednášku. Uskuteční se 30. dubna v prostorách Betlémské kaple v sousedství Fragnerovy galerie na pražském Starém Městě. Pořadatel tak navazuje na tradici vystoupení nositelů Pritzkerovy ceny, jako byli Richard Rogers, Norman Foster, Jean Nouvel, Frank Owen Gehry a další. Naposledy jsme se mohli na stejném místě před třemi lety setkat se švýcarským architektem Peterem Zumthorem, což byl nezapomenutelný zážitek. A podobný slibuje i nadcházející přednáška Souta de Moury.

Autoři:

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...