Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Proti šedi předrevolučních ulic. Normalizace přinesla divoké nápady komunistických kádrů

Design

  5:04
Předrevoluční situace v československé architektuře nebyla ani trochu růžová. Soudruzi chtěli bourat staré památky a místo nich stavět paneláková sídliště nebo vést mnohaproudové silnice skrz parky.

Normalizační výstavba v duchu Dietlova seriálu Muž na radnici: panelák v těsném sousedství cenné památky – domu v západočeských Volarech, jednoho z mála, který se podařilo zachránit. foto: Zdeněk Lukeš

Blíží se výročí sametové revoluce, proto by mohlo být zajímavé připomenout si některé nezávislé iniciativy českých projektantů v době před 17. listopadem 1989.

Bourání Střešovic
Plastika Jasana Zoubka pro tuto akci

Architekti tehdy až na výjimky byli zaměstnanci různých projektových ústavů a o nezávislých ateliérech si mohli nechat jenom zdát. Ne všichni však byli ochotní podílet se na kontroverzních zadáních vyšších míst, i když tím riskovali potíže v zaměstnání, a ztrácet trpělivost začali zejména zástupci mladší generace. Hlavním problémem této pozdní normalizační éry byl především záměr likvidovat zchátralé části měst a nahradit je panelovou výstavbou, a to bohužel i v centrech měst. 

V Praze se například začala bourat část svérázné čtvrti Žižkov a další etapy tzv. modernizace, jak zněl název pro aktivity, kdy se místo oprav starých domů volila demolice, se intenzivně připravovaly. A to nejen na Žižkově. V plánu bylo zbourat části Břevnova v oblasti nad Bělohorskou ulicí, Střešovic, Libně – tam už několik uliček bývalého ghetta včetně domku Bohumila Hrabala padla za oběť autobusovému terminálu –, Vysočan, Troje, Holešovic…

Jak zachránit Stromovku

Dalším diskutabilním tématem byly razantní a často bezohledné zásahy do struktur měst, kde se budovaly různé magistrály, radiály, nadjezdy, podjezdy, mimoúrovňové křižovatky a další dopravní stavby. V Praze tak vznikla severojižní magistrála, jíž za oběť padly cenné stavby a mohla i za zhoršení životního prostředí – Sokolská a Legerova ulice se staly prakticky neobyvatelnými. Znamenala také částečnou likvidaci pražských parků a násilné rozdělení centra, dodnes patrné odříznutím Národního muzea od Václavského náměstí. Jiným sporným nápadem bylo vybudovat jinou magistrálu ve stopě Buštěhradské dráhy, která by vedla přes Ořechovku a park Stromovku v otevřeném výkopu.

Plakát výstavy Žižkovské dvorky

Jakákoli veřejná debata na tato a další témata tehdy samozřejmě možná nebyla, dialog s představiteli totalitního režimu se vést fakt nedal. Přesto se v letech 1988 a 1989 našli novináři i rozhlasoví a televizní redaktoři, kteří zariskovali a otiskli kritické texty mladých architektů či je pozvali do živého vysílání (téma se ale muselo do poslední chvíle tajit). K dialogu – byť nerovnému – tedy nakonec přece jen došlo. Když nám v týdeníku Tvorba otiskli krátký dopis, poukazující na zhoubný dopad budování magistrály přes Stromovku, následovala těžká kulometná palba hned v následujícím čísle, kde na dvou stranách projektanti i politici vynášeli skvělé výhody svého návrhu do nebes. Vypadalo to beznadějně, ale začali se ozývat samotní čtenáři a redakce jim dala prostor: zejména proto, že na projekt kriticky reagovaly takové autority, jako byl šéf České filharmonie Václav Neumann.

Za starý Žižkov

Další skupina mladých architektů vytvořila alternativní projekt k asanaci Žižkova. Dosáhla alespoň uspořádání konference, kde se dostala ke slovu, byť byla opět pod soustředěnou palbou funkcionářů a projektantů paneláků.

Nakonec se v létě roku 1989 podařilo uspořádat v Galerii U Řečických ve Vodičkově ulici výstavu těchto alternativních projektů, a to nejen z Prahy. Média ji sice nesměla propagovat, lidé se o ní však stejně dozvěděli a přicházeli v hojném počtu. Většina z nich pak tyto projekty podpořila formou petice. Rozhněvaní mladí architekti, ale i jejich přátelé výtvarníci nebo historici umění nakonec založili společnou protestní platformu – volné sdružení Obecní dům. Skutečně jsme se tehdy scházeli ve značně omšelé kavárně této secesní stavby, název měl ale další význam: přestaňme být lhostejní k tomu, co se kolem děje, a navzdory rizikům dejme najevo, že takto režim dál postupovat nemůže. O registraci sdružení jsme se tehdy ani nepokusili, bylo jasné, že by se to nemohlo podařit. Vznikly i další „filiálky“ Obecního domu v Brně, Plzni a jinde.

Jiná skupina architektů ze sdružení Zlatí orli se zase pokusila pořádat neoficiální kurzy, na nichž přednášeli ti, jichž si studenti skutečně vážili, ač tehdy neměli šanci učit. Nakonec došlo i na pořádání demonstrací ve spolupráci s dalšími neformálními sdruženími jako Pražské matky, České děti a podobně. Tématem bylo špatné životní prostředí, asanace pražských čtvrtí nebo právě ono trasování magistrály přes Stromovku. Demonstrace se konaly na podzim 1989 v centru Prahy i ve Stromovce, samozřejmě za asistence policie v uniformách i civilu.

Množstvím stylů i různých budov. Pestrá architektura Kotěrova žáka Jindřicha Freiwalda

Poslední iniciativou sdružení Obecní dům měly být Žižkovské dvorky. Výtvarníci navrhli různé instalace přímo v místech, která měla nenávratně zmizet. Připravovaly se happeningy i uvedení Havlovy hry Asanace. Dvorky byly zřejmě poslední režimem zakázanou akcí. Krátce nato začala sametová revoluce, a tak už to nikoho netrápilo…

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...