130 let
Obraz, který nevznikl. Finální návrh oltáře „Korunovace Panny Marie“ pro kostel...

Obraz, který nevznikl. Finální návrh oltáře „Korunovace Panny Marie“ pro kostel Zvěstování Panny Marie na Smíchově. Návrh nakonec nebyl realizován. Umělecký archiv v Beuronu, autor P. Desiderius Lenz. | foto: HANS-GEORG KUNZ

Doporučujeme

Tajemné beuronské umění, jeho stopy jsou i v Česku

Pohled Zdeňka Lukeše
  •   6:01
Beuronské umění. Pro mnohé tak trochu záhada. Zvláštní umělecký styl, který se náhle objevil v několika evropských zemích v posledních dekádách 19. století - a pak zase zmizel. Jeho stopy najdeme i na našem území.

Novou uměleckou školu, která se promítla nejen do výtvarného umění, ale i do architektury, založili benediktinští mniši v jihoněmeckém opatství Beuron.
Když řád v roce 1880 Otto von Bismarck vypudil ze země, usadili se někteří mniši v emauzském klášteře na pražském Novém Městě.

Kostel Panny Marie pak vyzdobili freskami, mozaikami a dalšími dekorativními prvky, z nichž některé přežily i vybombardování cenné gotické stavby na konci druhé světové války, a vy si je dnes můžete společně s výstavou prohlédnout. Jednou z nejvýznamnějších památek beuronské umělecké školy nejen u nás, ale v celé Evropě, se však stala jiná stavba - klášter sv. Gabriela s kostelem Zvěstování Panny Marie v Holečkově ulici na pražském Smíchově.

Vážný, ale působivý

Základy beuronského stylu položil benediktinský mnich Peter Lenz z Hohenzolernu, známý pod řeholním jménem Desiderius Lenz (1832-1928). Dalšími významnými osobnostmi byli malíři Gabriel (Jakob) Wüger a Jan Verkade (P. Willibrord). Inspirací bylo raně křesťanské umění a také odkaz dávných kultur, zejména starověkého Egypta. V architektuře pak především románský styl. Byla to tedy kritická reakce na romantismus a manýrismus, který v té době dominoval křesťanskému umění a architektuře.

Ptačí pohled na smíchovský areál sv. Gabriela

Beuronské obrazy představují většinou strnulé postavy světců, temné barevné tóny v kontrastu s azurově modrou, světle zelenou a zlatou. Výrazný je geometrický dekor i motivy, převzaté z egyptských nebo raně křesťanských maleb. Díla - sochařská, malířská i užité umění - vycházela z Lenzových kánonů.

Vážný, ale působivý beuronský styl byl blízký i představitelům nastupující secese, proto ani nepřekvapí, že se jeho představitelé - architekti Otto Wagner, Josef Maria Olbrich a Jože Plečnik nebo výtvarníci Kolo Moser či Gustav Klimt (u nás pak Alfons Mucha či František Bílek) - touto tvorbou benediktinů inspirovali. Plečnik dokonce v roce 1905 uspořádal společnou výstavu představitelů secese a beuronského umění v Olbrichově pavilonu na vídeňském Karlově náměstí. Ostatně i u Plečnikových sakrálních staveb ve Vídni, Praze i Lublani lze beuronské motivy snadno odhalit a v jeho domě ve slovinské metropoli je i soška bohyně Isis, která je pro tento styl častým symbolem.

Klášter sv. Gabriela na Smíchově byl postaven za finanční prostředky Gabriely Swéerts-Sporckové na svahu poblíž zahrady Kinských a byl určen pro řádové sestry benediktinky, z nichž některé pracovaly v ateliéru malby, výšivky nebo fotografie (dodnes je tu v severním křídle velké ateliérové okno). Velkoryse koncipovaný areál v neorománském stylu s průčelími z neomítaných žlutých cihel byl vybudován v letech 1888-1891 podle návrhu belgických benediktinských mnichů Hildebranda de Heptinna a Gislena Béthuna, na výzdobě se podíleli sám Lenz a také Verkade.
Stavbě měla dramatický osud.

Již v roce 1919 se řádové sestry - většinou Němky - přestěhovaly do Rakouska, část zařízení si vzaly s sebou a areál prodaly československému státu. Sídlilo pak v něm ředitelství pošt a telegrafů, které nechalo zastřešit rajský dvůr. Méně šťastné byly pozdější zásahy v komunistické éře, kdy zde byla zřízena centrální evidence poštovních složenek. Kostel však zůstal ušetřen, i když nesloužil svému účelu a byl na dlouhá desetiletí nepřístupný.

Německé stopy na Smíchově. Plastika sv. Gabriela byla umístěna na stříšce...

Gabriel se vrací

Nyní se situace začíná rychle měnit: v části kláštera má být poštovní muzeum a je tedy možnost zrestaurovat alespoň to, co se dochovalo - například odkrýt původní výmalbu kazetových stropů, repasovat okna a samozřejmě odstranit bezcenné dodatečné vestavby. Kostel Zvěstování Panny Marie již nyní prochází postupnou obnovou. Restaurují se fresky, opravují varhany a vrací se dokonce i část unikátního zařízení, které velkoryse poskytly sestry benediktinky, jež dnes sídlí ve sv. Johannu u štýrského Herbersteinu. Podle původní Lenzovy kovové plastiky patrona kláštera byla restaurátory Karlem a Petrem Holubovými zhotovena přesná kopie, která se vrátí nad vstup do chrámu (dnes ji můžete vidět na výstavě v Emauzích).

A kde se ještě na našem území můžeme setkat se stopami beuronského umění?Například hned naproti přes Holečkovu ulici stojí kostelík Sacre Coeur, další stavby najdeme v Praze-Řepích (nedávno renovovaný interiér kostela sv. Rodiny), v Českých Budějovicích, Teplicích, Hradci Králové nebo Opavě, kde stojí neorománský kostel v areálu Mariana.

Další příklady beuronské architektury jsou k vidění v blízkém zahraničí. Nejvýznamnější je Lenzova kaple sv. Maura nedaleko původního beuronského kláštera, další stavby jsou pak rozptýleny po Rakousku, Německu, Itálii a Chorvatsku. Najít je ale lze i ve vzdálenějších končinách: v Jeruzalémě a dokonce i Brazílii nebo USA.

Autor: