Národní kulturní památka Vyšehrad je významnou lokalitou v metropoli, která je součástí Pražské památkové rezervace zapsané na seznamu UNESCO. Do svých několika objektů láká jak české, tak zahraniční návštěvníky.
Cílem soutěže bylo najít nový styl prezentace, který sjednotí a zjednoduší komunikaci směrem k veřejnosti i uvnitř areálu a podpoří image památky i jako duchovního místa a aktivního městského parku, který poskytuje příjemná místa pro všestranné trávení volného času.
V minulosti instituce využívala logo z 90. let 20. století, komplexní systém vizuální identity ale chyběl. Roztříštěná byla grafická podoba materiálů, prezentace byla nejednotná.
Litera V a dvojtečka, složená ze symbolu dvou hvězd, odkazují svým vhodným provedením k iniciále, monogramu, králi Vratislavovi, důmyslně asociují i další historické významy a odkazy. Zároveň je prostor za dvojtečkou otevřen novým textovým významům a sdělením. Hvězda je symbolem ducha a nadčasovosti, ve vertikálním spojení pak symbol odkazuje i na samotný název místa Vyšehrad – Vyšší město (Akros – Polis). Dvojtečka navozuje začátek dalšího dialogu, informace lze dále rozpracovávat.
„Vyšehrad je jedním z nejpamátnějších míst naší země a proto by měl mít silnou, nadčasovou a patřičně důstojnou vizuální identitu. Vítězný návrh tato kritéria splňuje, ale jde ještě dále, přímo do duchovní i hmotné podstaty tohoto místa. Je velmi svébytný, jedinečný a umožňuje mnohé variace,“ vyjadřuje spokojenost s výsledkem soutěže Petr Kučera, ředitel Národní kulturní památky Vyšehrad.
Jan Matoušek a Miroko MarokoJan Matoušek svojí tvorbou propojuje grafický design, tvorbu písma a autorské projekty. V roce 2011 debutoval vizuálním projektem a knihou Město = Médium. Prošel praxí v předních grafických studiích Najbrt a Laboratoř. V letech 2013 – 2018 spolu s Petrem Babákem vedl ateliér Grafický design a nová média na VŠUP. Od roku 2018 se věnuje čistě vlastní praxi se zaměřením na kulturní a komerční sektor, tvorbu knih, vizuálních identit a vývoj písma. Jeho práce byla mnohokrát nominována a oceněna v kategorii Nejkrásnější kniha roku. V roce 2020 se stal finalistou cen Czech Grand Design v kategorii Grafický designér roku (za vizuální koncepci výstavy a grafický design knihy Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky). Pravidelně spolupracuje s nakladatelstvím Biggboss, pod jehož křídly v roce 2019, spolu s fotografem Vojtěchem Veškrnou, vydal svojí druhou autorskou knihu a písmovou rodinu Squadron. Miroko Maroko svobodně propojuje grafický a produktový design s výtvarným uměním. Ve své praxi propojuje intuitivní přístup a cit pro atmosféru v kombinaci s technickým porozuměním výroby. Je autorkou rozličných vizuálních a designových řešení (Therapy & Blackout fashion), spolupracovala na řešení instalací pro Dechem studio, Zara home, Instagram nebo LG HI-MACS Europe. Mezi její poslední realizace patří spolupráce na architektonickém řešení předsálí Rudolfina (společně s Lenka Míková Architekti). |