Farmářské trhy se objevily v Praze, Plzni, Brně, Příbrami či Dobříši. Většinou jim dominuje česká zelenina (banány, pomeranče ani olivy na trzích nečekejte), sýry, uzeniny, maso, pečivo, květiny a sazenice.
"Trhy by měly přispět ke zvýšenému zájmu o místní potraviny, které nejsou převážené tisíce kilometrů, mají vyšší kvalitu a jsou alternativou k anonymním produktům ze supermarketů," říká jeden z organizátorů farmářských trhů v Plzni Tomáš Popp.
A zdá se, že Češi na tuto alternativu slyší. Chtějí nakupovat přímo
BiobedýnkyOstrava |
A zájem farmářů o přímý prodej výpěstků si nezadá se zájmem zákazníků. "Sice trhům zpočátku trochu nedůvěřovali, ale to se postupně změnilo. Dostávají za své suroviny lépe zaplaceno, protože se nemusejí dělit o marži s obchodníky, a navíc mají přímý kontakt se zákazníky, který je hodně baví," vypočítává Hana Michopulu výhody prodeje a nákupu pod širým nebem.
Výběr zemědělců a dalších prodejců ze strany organizátorů není podle Michopulu nijak zvlášť omezen. Na trzích se většinou nehraje hra na biovýrobky, i když i ty se tu dají obvykle koupit. "Zajímá nás kvalita a tu rychle poznáme. Třeba u stánku pana Poláka na našem klánovickém trhu se každý podzim degustuje deset odrůd hrušek a vede se zasvěcená debata o tom, která je vhodná na pečení s medem, která na koláč a jaká na dozrání. A jeho jablka se vybírají podle buketu: to voní po hroznech, tohle po květinách," vypravuje Michopulu.
Soukromý zemědělec Antonín Němec, který své sýry a další mléčné výrobky prodává na trhu v pražských Dejvicích, k tomu dodává: "Já svoje výrobky neprodávám za nižší ceny, protože preferuji kvalitu a nabízím jiný produkt, než je k mání v obchodech. Svoje zboží lidem přivezu. Klidně můžou přijet ke mně na farmu, aby se podívali na telata a krávy, na to, jak sýry vyrábím. Zákazníci v mém případě vědí, od koho potraviny kupují, a já jim ručím za jejich kvalitu."
Podle agrárního analytika Petra Havla si farmáři prodejem na trzích příliš nevydělají. "Pro většinu z nich nepředstavuje přímý prodej hlavní ekonomický zdroj, protože na trzích se toho moc neprodá. Spíš jde o doplněk příjmů a propagaci a také alternativu k dodávkám do velkých sítí," myslí si Havel.
Přesto obliba přímého prodeje mezi farmáři neustále stoupá. Zemědělci své výrobky inzerují také na internetu: roste nabídka takzvaných bedýnek – jednou týdně nebo jednou za čtrnáct dní vám zemědělec z okolí vašeho města připraví směs sezónní zeleniny (obvykle osm až deset kilo za cenu, která se pohybuje kolem dvou set korun). Spokojeni jsou pak všichni – zemědělec má zajištěný pravidelný příjem, zákazník čerstvou zeleninu.