Normy supermarketů jsou přitom nejasné a jejich zástupci se zdráhají je zveřejnit. “Vztahy mezi zemědělci a supermarkety jsou nevyrovnané. Zemědělci nesou veškeré riziko a nemají se v případě nekalého jednání kvalitářů supermarketů na koho obrátit. Stává se, že jim obchodní řetězec odmítne přijmout celý kamion zeleniny či ovoce na základě nejasných důvodů. Navíc musí být farmář vždy připraven dodat požadované množství produktu v prvotřídní kvalitě,” popisuje běžnou praxi Adam Podhola, mluvčí iniciativy Zachraň jídlo.
Křivá polévkaZachraň jídlo chce na nesmyslnost plýtvání upozornit happeningem Křivá polévka, který se uskuteční 5. září na piazzettě Národního divadla, a bude zde zdarma rozdávat 2000 porcí polévky uvařené z nestandardní zeleniny. |
“Ptali jsme se zástupců firem Tesco, Globus a Kaufland a ani v jednom případě jsme od nich nedostali k nahlédnutí dokument, podle kterého rozhodují o přijmutí či nepřijmutí ovoce či zeleniny,” říká Anna Strejcová.
Směrnice Evropské unie regulující tvar výpěstků byly u většiny druhů ovoce a zeleniny zrušeny v roce 2009. Stále se vztahují jen na jablka, citrusy, kiwi, saláty, broskve, nektarinky, hrušky, jahody, papriky, hroznové víno a rajčata. I tyto produkty mohou být ale prodávány v nestandardním tvaru, pokud budou označeny jako “produkt určený k dalšímu zpracování”.
Projekty v zahraničí
O nestandardní tvary ovoce a zeleniny mají ale zákazníci v zahraničí zájem. V loňském roce spustil francouzský supermarket Intermarché, kampaň, kdy se rozhodl po dobu jednoho týdne prodávat “nevzhlednou” zeleninu se slevou. Akcí se inspiroval belgický řetězec obchodů COOP. Portugalská kooperativa Fruta Feia sdružuje 800 producentů, kteří dodávají svým zákazníkům “křivou” zeleninu formou bedýnek, a stejný koncept zvolila i kalifornská firma Imperfect.
Anketa
Kupovali byste „křivou“ zeleninu v supermarketech?