27. května 2019 5:58 Lidovky.cz > Relax > Dobrá chuť

Tahanice o tuky. Které jsou zdravé a čím si namazat chleba?

Máslo (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Máslo (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

Stejně jako třídní klauni měly i tuky pověst strůjců problémů. Zejména ty živočišné. Válečné tažení proti nim ale pomalu utichá a jsou povolovány, a dokonce doporučovány. Jak se ve změti protichůdných informací vyznat? A jaké tuky jsou tedy zdravé a jaké ne?

Říká se, že dietologie je věda, kde panuje nejbrutálnější rozdíl mezi skutečně zjištěnými experimenty podloženými daty a tím, co se traduje. A zřejmě nejde o velkou nadsázku. V knihách, časopisech, a zvláště internetem se šíří nepřeberné množství informací okolo zdravé výživy. V některých případech jde o informace zastaralé, jindy přímo dezinformace. Ukázkovým příkladem problematiky, na níž dosud ani ve vědeckém světě nepanuje úplná shoda, jsou zdravotní účinky tuků. Zatímco naše babičky a prababičky smažily na sádle a na chleba si mazaly máslo, mladším generacím bylo dlouhá léta doporučováno, aby příjem živočišných tuků omezily. Byly největším strašákem při vzniku srdečních onemocnění.

Sádlo v top desítce

Podle všeho neopodstatněně. „Desítky let jsme tvrdili, že nasycené mastné kyseliny obsažené v živočišných tucích jsou špatné pro naše zdraví. Považovali jsme je za hlavní příčinu onemocnění srdce, vznik cukrovky a obezity. Ale teď se ukázalo, že hlavními viníky těchto chorob je cukr, rafinované sacharidy a průmyslově zpracované potraviny,“ vysvětlovali vědci v roce 2014 pro magazín Time. Válečné tažení proti živočišným tukům, ale třeba také vejcím od té doby pomalu utichá. Jsou opět povolovány a často i doporučovány. Sádlo se dokonce v žebříčku stovky nejzdravějších potravin, který zveřejnila BBC, zařadilo do top desítky.

„Doporučení postavená na teorii o škodlivosti nasycených živočišných tuků prakticky říkala: omezujte máslo, sádlo, vejce, maso, plnotučné mléko a mléčné produkty. Nahrazujte přirozené tuky vysoce průmyslově zpracovanými rostlinnými oleji v podobě margarínů a tepelně zpracovaných olejů,“ říká pro Relax LN specialistka na výživu a zdravotní prevenci, doktorka farmacie Margit Slimáková. „Dodržování doporučení o omezování nasycených tuků a cholesterolu vedlo v minulosti k nadměrné konzumaci tepelně zpracovaných olejů včetně příjmu škodlivých trans tuků a prozánětlivých omega-6 mastných kyselin z rostlinných olejů,“ upozorňuje. Protituková hysterie podle ní mnohé nepřímo vedla k nadměrné konzumaci sacharidů, když jsme například místo plnotučných mléčných produktů konzumovali odtučněné light produkty, vnichž byl ovšem tuk běžně nahrazován cukry a škroby, anebo když jsme si místo „nebezpečných vajíček“ k snídani dopřávali nejrůznější běžně přeslazené cereální směsi.

Jak tedy dál? Zpět k živočišným tukům? Příběh je o něco složitější. Ve výživě totiž není všechno jednoznačné a absolutně platné pro všechny. Tatáž strava může jednoho zabít, druhý se může při stejném jídelníčku spokojeně dožít sta let. Výzkumníci mezinárodního centra pro výzkum v oblasti environmentálních věd Norwich Research Park dospěli k závěru, že radou pro všechny ohrožené kardiovaskulárními onemocněními, například při cukrovce II. typu nebo dědičném metabolickém onemocnění zpracování tuků, by mělo i nadále zůstávat trvalé snižování obsahu nasycených tuků ve stravě a částečná náhrada nenasycenými tuky. Ideální typ nenasycených tuků však označili jako nejasný.

Škvařené sádlo
Helena Urbanová, autorka je spolupracovnice novin

Advantage Consulting, s.r.o.
JAVASCRIPT DEVELOPER

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 50 000 - 70 000 Kč

Najdete na Lidovky.cz