O sobě příliš nemluvila, nezanechala žádné memoáry, návštěvám i rozhovorům se vyhýbala. Byla stále více uzavřená a soustředěná na vlastní prožitky a tvorbu, se kterou se diváci mohou konečně setkat na velkolepě pojaté výstavě ve Valdštejnské jízdárně, která se právě otevřela návštěvníkům. Kdo byla Toyen? A co o ní víme?
Její umělecký styl měl zcela ojedinělý charakter, plný symbolických významů, podmanivé imaginace, surrealismu, freudismu a dalších formujících prvků. Svým oblékáním se stala vzorem pro feministické skupiny – měla krátké vlasy, nosila zpravidla kalhoty, mužskou košili a občas rádiovku. Spolu s malířem Jindřichem Štyrským byla členkou uměleckého sdružení Devětsil, kam patřil mimo jiné Vítězslav Nezval, Karel Teige nebo Jaroslav Seifert, jemuž se přisuzuje i autorství jejího uměleckého pseudonymu. Již ve svém počátečním „pražském“ období proslula svou neobyčejnou malbou. Po válce odjela spolu s fotografem Jindřichem Heislerem natrvalo do Paříže, kde dále malovala v duchu neuchopitelných vizí, přeludů a nekonečných hlubin.